آیا داروی کرونا باعث ایجاد همولیز در افراد مبتلا به فاویسم می شود؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، یک متخصص خون و سرطان بالغین درباره تاثیر داروهای درمان کرونا بر بیماران مبتلا به فاویسم توضیحاتی را ارائه کرد.

آیا داروی کرونا باعث ایجاد همولیز در افراد مبتلا به فاویسم می شود؟

به گزارش لیلا صادقی متخصص خون و سرطان بالغین بیمارستان امام حسین (ع) درباره بیماری فاویسم اظهار کرد: این بیماری یک کمبود آنزیمی است که بر اثر آن گلبول های قرمز در مواجهه با یک سری عفونت ها، دارو ها و مواد غذایی خاص حساس شده و دچار همولیز می شوند.

او با اشاره به نشانه های فاویسم، ادامه داد: در همولیز بیمار هنگام مواجهه با عوامل اکسیدان به صورت آنی دچار کم خونی شده و بعد از چند ساعت دچار تنگی نفس، علائم حاد کم خونی، ادرار پررنگ، تپش قلب و کاهش فشار خون می شود.

صادقی با اشاره به ارتباط ویروس کرونا با بیماری فاویسم، بیان نمود: شواهد علمی مبنی بر ایجاد همولیز هنگام ابتلای افراد مبتلا به فاویسم به کرونا وجود ندارد.

او بیان نمود: سردسته دارو هایی که برای درمان بیماری کرونا استفاده می شود، داروی هیدروکسی کلرکین است و از زمان های گذشته در محافل علمی این شک وجود داشته است که ممکن است این دارو باعث ایجاد همولیز در بیماران مبتلا به فاویسم شود.

این متخصص خون و سرطان بالغین اضافه نمود: مطالعات جدید نشان داد که احتمال ایجاد همولیز با مصرف داروی هیدروکسی کلرکین در افراد مبتلا به فاویسم نسبت به سایر افراد تفاوتی ندارد؛ اما با توجه به اینکه تعداد افراد مورد بررسی در این مطالعه چندان زیاد نبوده است شاید نتوان به نتیجه گیری این مطالعه استناد قوی کرد.

صادقی در انتها گفت: به هر حال هنوز هم داروی هیدروکسی کلرکین به عنوان عاملی که ممکن است در بیماران فاویسم ایجاد حوادث همولیز کند در مظان اتهام است.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 15275

به "آیا داروی کرونا باعث ایجاد همولیز در افراد مبتلا به فاویسم می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا داروی کرونا باعث ایجاد همولیز در افراد مبتلا به فاویسم می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید