افراد تحت پوشش بهزیستی از پرداخت شهریه دانشگاه های دولتی و غیردولتی معاف شدند

به گزارش مجله سلو بلاگ، دیوان عدالت اداری با صدور رای، تحصیل افراد تحت پوشش بهزیستی در تمام واحد های آموزشی دولتی و غیر دولتی کشور را رایگان خاطرنشان کرد.

افراد تحت پوشش بهزیستی از پرداخت شهریه دانشگاه های دولتی و غیردولتی معاف شدند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، اخیرا هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رایی تحصیل افراد تحت پوشش بهزیستی در پردیس های دانشگاهی را رایگان اعلام نمود.

این رای براساس شکایت یکی از دانشجویان رشته مهندسی دانشگاه صنعتی امیر کبیر که در پردیس بین الملل این دانشگاه پذیرفته شده و دارای معلولیت جسمی نیز بود صادر شد. بخش هایی از رای دیوان عدالت اداری به شرح زیر است:

شاکی به موجب دادخواستی، ابطال دستورالعمل معاون پشتیبانی و منابع انسانی سازمان بهزیستی استان تهران را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام نموده بود:

اینجانب در سال 1396 در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیر کبیر (پردیس بین الملل) پذیرفته شدم و به علت معلولیت جسمی دارای پرونده در بهزیستی استان تهران هستم، در ارتباط با قانون جامع حمایت از معلولان مصوب سال 1383 و قانون حمایت از معلولان مصوب 1397 در ماده 8 (قانون 83) و ماده 9 (قانون 97) به صراحت تحصیل رایگان معلولان تحت پوشش بهزیستی را در مقاطع مختلف و سنین مختلف، تاکید نموده، ولی سازمان بهزیستی استان تهران طی دستورالعملی که به امضای معاون پشتیبانی و منابع انسانی آن اداره رسیده، مانع از اجرای کامل قوانین فوق شده و با آن ها در تضاد است؛ لذا درخواست ابطال دستورالعمل یاد شده را دارم و نیز الزام آن سازمان به پرداخت شهریه دانشگاه اینجانب را خواستارم.

در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل امور حقوقی سازمان بهزیستی کشور شرح داده است که:

به استناد ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون جامع حمایت از معلولان کلیه معلولان نیازمند واجد شرایط می توانند از آموزش رایگان در تمام مقاطع تحصیلی و در کلیه واحد های آموزشی بهره مند گردند و به استناد بند (پ) همان آیین نامه معلول نیازمند واجد شرایط معلولی هست که نیازمند بودن وی به تایید واحد های ذیربط در سازمان بهزیستی کشور رسیده است.

با استناد به بخشنامه صادره از مدیر کل دفتر گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی و دبیر شورای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان واحد های بین الملل به پردیس خودگردان تغییر نام یافته و واحد های دانشگاهی از استفاده از عنوان واحد بین الملل منع شده و همچنین با استناد به بند 2-3 شیوه نامه تاسیس پردیس دانشگاهی معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فضا های فیزیکی پردیس دانشگاهی مستقل از فضا های فیزیکی موجود دانشگاه مادر (خارج از سایت اصلی دانشگاه) و یا در مناطق آزاد تجاری، مناطق ویژه است.

واحد های پردیس بین الملل بر اساس بند از ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه تشکیل یافته و همان گونه که مستحضرید اجرای برنامه پنجساله پنجم در سال 1394 به اتمام رسیده است و بر اساس بند 11 دستورالعمل اجرایی شیوه نامه تاسیس پردیس های دانشگاهی مصوب 1؍5؍1390 شورای گسترش آموزش عالی دانشجویان ورودی در پردیس های دانشگاهی می بایست تا اتمام دوره در پردیس ادامه تحصیل بدهند و انتقال آنان به ساختمان اصلی دانشگاه مادر امکان پذیر نخواهد بود.

همچنین بر اساس بند 6 همان دستورالعمل شهریه ثابت و متغیر برای دوره های دائر در پردیس های بین الملل دانشگاهی توسط هیأت امناء دانشگاه مادر مشخص خواهد شد و همچنین بر اساس شیوه نامه های تاسیس پردیس های بین الملل دانشگاهی، این واحد ها می بایست در شهر محل استقرار دانشگاه مادر یا دیگر شهر ها و مناطق آزاد داخل و خارج کشور به صورت خودگردان تاسیس شوند.

با عنایت به اینکه حدود پنج میلیون نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند و از این سازمان مستمری و خدمات دریافت می نمایند و با توجه به اینکه در آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون جامع حمایت از معلولان مصوب سال 1383 اشاره ای به پردیس های بین الملل نشده است و همچنین با استناد به بند 2 آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون جامع حمایت از معلولان مصوب سال 1383 پرداخت شهریه تنها به مددجویان نیازمند مورد تایید واحد های سازمان بهزسیتی امکان پذیر است و با توجه به اتمام برنامه پنجم توسعه و همچنین منع قانونی و نبود بودجه جهت پرداخت شهریه دانشجویان پذیرفته شده در واحد های پردیس بین الملل، لذا تقاضای رد دادخواست خواستار مورد استدعا است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 19؍9؍1398 با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و آنالیز با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت نموده است.

رأی هیئت عمومی

به موجب ماده 9 قانون حمایت از حقوق معلولان مقرر شده است افراد دارای معلولیت نیازمند واجد شرایط می توانند با معرفی سازمان بهزیستی از آموزش عالی رایگان در واحـدهای آموزشی تابعـه وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز آموزش عالی غیر دولتی بهره مند شوند و پرداخت شهریه حسب قسمت اخیر ماده مذکور، از محل ردیف مربوطه در بودجه سنواتی تأمین می گردد.

عبارات مقـرر در ماده 9 قانون مذکور، واحد های بین المللی داخل یا خارج دانشگاه های دولتی یا غیر دولتی را نیز در برمی گیرد. بر این اساس مستثنا کردن این واحد ها از شمول حکم مقرر در ماده 9 به موجب بخشنامه مورد اعتراض و در نتیجه محروم کردن معلـولان از امتیـاز موضوع این مـاده خلاف قانـون است و دستـورالعمل مورد اعتراض از این حیث ابطال می گردد.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 11879

به "افراد تحت پوشش بهزیستی از پرداخت شهریه دانشگاه های دولتی و غیردولتی معاف شدند" امتیاز دهید

1 کاربر به "افراد تحت پوشش بهزیستی از پرداخت شهریه دانشگاه های دولتی و غیردولتی معاف شدند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افراد تحت پوشش بهزیستی از پرداخت شهریه دانشگاه های دولتی و غیردولتی معاف شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید