بحران سازی کرونا در کاخ ریاست جمهوری ترکیه

به گزارش مجله سلو بلاگ، رجب طیب اردوغان که ساعاتی پیش از سرانجام یافتن قرنطینه دو روزه 31 شهر بزرگ ترکیه، با استعفای وزیر کشورش روبه رو شد با رد این درخواست، تصمیم او را در شرایط فعلی مقابله با ویروس کرونا نامناسب خواند.

بحران سازی کرونا در کاخ ریاست جمهوری ترکیه

به گزارش فرانس پرس، ساعت 8 شامگاه جمعه دولت ترکیه در یک تصمیم ناگهانی از شروع قرنطینه دو روزه شهرهای بزرگ ترکیه تا اواخر روز یکشنبه خبر داد. انتشار این خبر کافی بود تا لحظاتی بعد خیابان های ترکیه مملو از جمعیت زنان و مردانی شود که بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی در صفوف فروشگاه ها و مراکز فروش مواد غذایی ایستاده بودند. این بی نظمی غیرقابل کنترل و اجتناب ناپذیر، اما سلیمان سویلو وزیر کشور را به واکنش واداشت و او را عصر یکشنبه و ساعاتی پیش از خاتمه قرنطینه به اعلام تصمیمی شتابزده تر از قرنطینه ناگهانی ترکیه کشاند. او در پیام توییتری از این تصمیم پرده برداشت و نوشت: این اتفاق که در جریان اجرای قرنطینه رخ داد ناشی از سوءمدیریت شرایط بود و من مسئولیت کامل آن را می پذیرم. به نوشته آسوشیتدپرس، در صورتی که اردوغان با این استعفا موافقت می کرد، سویلو پس از وزیر راه ترکیه که دو هفته قبل از کار برکنار شد دومین نفری بود که در بحران کرونا از کابینه دولت ترکیه خارج می شد.

تبعات یک تصمیم

در پی این استعفا، فائق اوزتورک، سخنگوی حزب جمهوریخواه خلق ترکیه(حزب چپ) نیز با نقد دولت گفت: روش شتابزده دولت در اجرای قرنطینه، همه اقدامات اجرا شده بهداشتی در کشور را بی اثر کرد. در حالی که در این گونه موارد که بهداشت عمومی تهدید می شود، باید برنامه ریزی کاملی صورت گیرد. به نوشته سایت احوال، تصمیم وزیر کشور ترکیه بر اقتصاد کشورش نیز ضربه مهلکی وارد کرد چراکه پس از انتشار بیانیه توییتری او، ارزش واحد پول این کشور(لیر) که پیش تر 11 درصد سقوط کرده بود با کاهش بیش از یک درصد به زیر 7 دلار رسید.

حمایت هشتگی و انتقاد مجازی از آقای وزیر

در فاصله زمانی استعفای سویلو تا بیانیه رئیس جمهوری ترکیه در رد این استعفا، بسیاری از کاربران توییتر با هشتگ ما استعفا را نمی پذیریم به حمایت از وزیر کشور پرداختند. به نوشته سایت احوال، در این پیام ها که بسیاری از طرفداران دولت دست به دست می کردند عملکرد وزیر کشور مورد ستایش قرار گرفت و استعفای او را غمی برای ملت عنوان کردند.

همزمان بسیاری از کاربران نیز این تصمیم را اشتباهی بزرگ دانسته و روش سویلو را زیر سؤال بردند. سم کوچوک، ستون نویس یکی از روزنامه های طرفدار اردوغان نیز نوشت: با شناختی که از سویلو دارم، بعید است بی نظمی جمعه شب او را به این تصمیم رسانده باشد. به نظر می رسد این تحلیلگر با استناد به دلیل استعفای وزیر اطلاعات اردوغان در سال 2015 برای نامزدی پست نخست وزیری این اظهارات را گفته است. در آن زمان نیز استعفای وزیر اطلاعات ترکیه از سوی اردوغان رد شد.

تلاش دولت برای کنترل فضای مجازی

همزمان با شیوع کرونا، انتشار پیام های انتقادی علیه رئیس جمهوری و دولت ترکیه در فضای مجازی نیز افزایش یافت همین امر سبب شد اردوغان دستور کنترل قانونی شبکه های مجازی توییتر، یوتیوب و فیس بوک دهد. به نوشته دیده بان حقوق بشر، براساس پیش نویس قانون کنترل فضای مجازی تمامی صفحات با بیش از یک میلیون بازدید کننده مورد رصد روزانه قرار خواهد گرفت و پست های غیرمجاز حذف و در صورت تخلف بیشتر صفحه توسط دولت مسدود می شود. دولت ترکیه که از حدود یک ماه پیش، نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کرده بود، با ثبت بیش از 57 هزار مبتلا و حدود 1200 کشته، در اقدامی ناگهانی تصمیم به اجرای طرح دو روزه منع آمد و شد گرفت. در این طرح تردد افراد زیر 20 سال و بالای 65 سال ممنوع اعلام و همه مدارس، فروشگاه ها، رستوران ها و کافه ها تعطیل و هر گونه تجمع نیز قدغن شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، گرچه شروع این طرح با بی نظمی هایی همراه بود اما بیشتر شهروندان ترکیه با رعایت قوانین در خانه ماندند و براساس آخرین گزارش ها در 31 شهر تنها 18 هزار و 770 نفر با قانون شکنی جریمه شدند. در شرایطی که به نوشته فارن پالسی، بسیاری از ناظران معتقدند، بحران شیوع اقتصاد آسیب خورده ترکیه را با معضلی جدی تر روبه رو می کند سخنگوی دولت ترکیه بر زیرساخت های قوی کشورش برای مقابله با بحران اقتصادی پساکرونا تأکید کرده و به نوشته آناتولی از تداوم ارسال محموله های کمکی ترکیه برای کشورهای تأثیر گرفته از کرونا خبر داده است.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 15243

به "بحران سازی کرونا در کاخ ریاست جمهوری ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران سازی کرونا در کاخ ریاست جمهوری ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید