خبرنگاران اخطار قانونی یا فیلیباستر

به گزارش مجله سلو بلاگ، تهران- خبرنگاران- ظهر بیست و هفتم فروردین ماه بود، دقیقا 9 روز پیش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشغول رسیدگی به طرح ها و برنامه های در دستورکار خود در صحن علنی بودند که ناگهان طرحی دوفوریتی مطرح و مجلس را به محل جدال پنهان موافقان و مخالفان تبدیل کرد؛ موافقان و مخالفانی که این بار برخلاف آنچه عموما در 4 سال گذشته رخ داد، نه مبنای جناحی داشت و نه حزبی.

خبرنگاران اخطار قانونی یا فیلیباستر

روزنامه اعتماد در گزیده ای از گزارشی آورده است: اصولگرایان و اصلاح طلبان در یک صف موافق بودند و در نقطه مقابل نیز ترکیبی از هر 2 طیف حاضر بود ولی درنهایت پیروز میدان موافقان بودند. آن روز دوفوریت اصلاح قانون انتخابات از ریاست جمهوری گرفته تا مجلس شورای اسلامی تصویب و همزمان فریاد اعتراض شورای نگهبان نیز بلند شد. اعتراضی که روز گذشته و به هنگام آنالیز کلیات و جزییات طرح به اصطلاح نظام مندسازی گزارش ها علیه کاندیداهای انتخابات از حنجره های دیگری بیان شد. هر چند که هیچ کدام دست کم فعلا کارساز نیفتاده اند تا مجلس دهم در واپسین روزها، طرحی برای شفافیت بیشتر در شورای نگهبان به تصویب رسانده باشد. طرحی که از این پس در قانون انتخابات ریاست جمهوری با عنوان ماده 61 مکرر، در قانون انتخابات مجلس با عنوان ماده 54 مکرر و در قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای شهر و روستا با عنوان ماده 63 مکرر شناخته خواهد شد البته اگر از سد آن 6 فقیه و 6 حقوقدان به سلامت بگذرد.

ماجرای تیرخلاص!

موافقان و مخالفان طرح نظام مندسازی گزارش های ارسالی علیه کاندیداهای انتخابات های مختلف به شورای نگهبان روز گذشته یک به یک به اظهارنظر پرداختند اما در این میان استدلال های مخالفان آنقدر عجیب بود که کمتر کسی تصور کند مجموع نمایندگان حاضر به همراهی با آنان هستند. احمد امیرآبادی فراهانی و محمدجواد ابطحی دو نماینده مخالف این طرح بودند که اولی همچون عباسعلی کدخدایی و هادی طحان نظیف، دو حقوقدان شورای نگهبان که صراحتا با این طرح مخالفت نموده بودند، نظام مندسازی گزارش های واصله به شورای نگهبان را تلویحا با ناامید کردن مردم مترادف دانست. او همچنین صراحتا این طرح را با مسلوب الاختیارسازی مراجع چهارگانه که به شورای نگهبان گزارش می دهند، یکسان توصیف کرد و جالب تر آنکه امیرآبادی فراهانی در حالی تصویب این طرح را به معنای تیرخلاص به مجلس دهم بیان کرد که پیش تر نمایندگان اصلاح طلب و اعتدال گرا اقدامات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص و پیام های بیرونی برای لغو طرح ها و استیضاح ها را با چنین عنوان توصیف نموده بودند. به زعم اظهارات امیرابادی، ابطحی اما از سوی دیگر لزوم ایستادگی مقابل گزارش های خلاف واقع ارسالی به شورای نگهبان را رد نکرد؛ بلکه تاکید نمود راه چاره آن ارایه فرصت بیشتر به شورای نگهبان است که البته با موافقت نمایندگان روبرو نشد.

اول تواضع بعد تخاصم!؟

آنچه در این میان اظهارات موافقان را بیشتر به چشم آورد، فریادها و گفته های توفانی موافقان اصولگرای این طرح بود. مصطفی کواکبیان، ناصر موسوی لارگانی و البته محسن کوهکن نمایندگانی بودند که در موافقت با تصویب کلیات طرح نظام مندسازی گزارش های ارسالی علیه کاندیداها به شورای نگهبان سخن گفتند. کواکبیان از یک سو بر لزوم حفظ حرمت مومن و ایجاد شفافیت در عملکرد شورای نگهبان تاکید نمود و موسوی لارگانی از سوی دیگر ضمن تاکید بر برطرف تهمت و هجمه ها با تصویب این طرح از شورای نگهبان توضیح داد: اگر گزارش مستند باشد، قطعا شورای نگهبان به هیچ توصیه ای توجه نمی نماید، اما اگر گزارشی مستند نباشد، باید این فرصت وجود داشته باشد که علیه گزارش دهنده به دادگاه ثالث شکایت گردد.

کوهکن اما صریح تر از نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرای موافق این طرح سخن گفت و اثبات کرد که اظهارات ابطحی که پیش تر گفته بود او به عنوان مخالف این طرح صحبت می نماید، خلاف واقع بوده است. کوهکن که در همراهی اش با اصولگرایان و مخالفتش با اصلاح طلبان و مشی فعالان این جریان هیچ شکی نیست، هر چند نتوانست خاطره روزهای فعالیتش به عنوان دادستان در سال 58 را بیان کند ولی با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان خطاب به او گفت: مجلس برای کنار زدن منتخبان خود قانون دارد و حتی رییس و هیات رییسه را برای یک سال انتخاب می نماید و در آیین نامه پیش بینی نموده که اگر تخلفی صورت بگیرد، آنان را از کار برکنار می نماید اما برای حقوقدانان شورای نگهبان هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد. روز اول می آیند اینجا و متواضعانه می نشینند که رای بگیرند اما بعد از رای جواب تلفن شما را هم نمی دهند!

کاتوی کوچک مجلس!

روز گذشته که کلیات آن در دستورکار نمایندگان نهاده شد، موافقان و مخالفان می دانستند اگر در همان جلسه تکلیف این طرح معین نگردد، با توجه به تعطیلی هفته آینده بهارستان، احتمال دست رد نمایندگان به سینه آن به مراتب افزایش پیدا خواهد نمود و شاید از همین رو مخالفان که در طول 4 سال گذشته برای ایستادگی مقابل طرح های اصلاح طلبانه، نه معنای حزبی و جناحی آن، به هر حربه ای - از آبستراکسیون گرفته تا پیام و پسغام های برون مجلس - دست زدند، این بار کوشش کردند یاد و خاطره سناتور جمهوری روم باستان را در ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان زنده نمایند. پس از آنکه موافقان و مخالفان استدلال ها و نظرات شان را گفتند بار دیگر علی ادیانی، نماینده اصولگرای قائم شهر که با اخطار خود و البته موافقت مسعود پزشکیان و سایر نمایندگان مانع تعطیلی یک ماهه ایران برای کنترل افزایش روزافزون قربانیان کرونا شد، با فریادهای اخطار اخطار وارد گود شد و تصویب این طرح دوفوریتی را مغایر اصل 98 قانون اساسی دانست. نظری که البته با مخالفت سایر نمایندگان روبرو و با فریادهای دو، دو آنان همراه شد. فریادهایی که ادیانی را به واکنش وا داشت و همچون امیرآبادی فراهانی این طرح را مصداق تیرخلاص به مجلس دانست. او در ادامه اظهاراتش با پزشکیان نیز لفظا درگیر شد. ادیانی که از قرار معلوم با پیشنهادهای متعدد، همچون کاتوی کوچک، مبدع فیلی باستر در یونان باستان، قصد اطاله آنالیز و جلوگیری از تصویب این طرح را داشت، پزشکیان را مقصر عدم طرح پیشنهاداتش می دانست اما رییس نشست دیروز بهارستان در غیاب لاریجانی صراحتا گفت پیشنهادهای او رای نمی آورد. پزشکیان همچنین با رد تفسیر ادیانی از این مصوبه گفت: اگر نماینده ای بگوید به چه جرمی محاکمه شده ام خلاف شرع است؟ اگر ما پاسخ آن را ندهیم شرع است؟ ما که چنین تصویری از شرع نداریم و بعید می دانم شورای محترم نگهبان هم چنین تصویری داشته باشد.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 16098

به "خبرنگاران اخطار قانونی یا فیلیباستر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اخطار قانونی یا فیلیباستر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید