دبیرکل ناتو: زمان های سخت بیانگر لزوم وجود نهادهای بین المللی هستند

به گزارش مجله سلو بلاگ، اگرچه بعضی رهبران دنیا از منافع ملی دفاع و از دنیای گرایی انتقاد نموده اند اما دبیرکل ناتو تاکید نمود که مساله مهم برای این ائتلاف تنها قوی تر شدن است.

دبیرکل ناتو: زمان های سخت بیانگر لزوم وجود نهادهای بین المللی هستند

به گزارش خبرنگاران، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در مقابل مقر مجمع عمومی سازمان ملل گفت: به نظر من ما در زمان های بلاتکلیفی و بی ثباتی حتی به نهادهای بین المللی قوی تر همچون ناتو نیازمندیم.

وی این اظهارات را پس از آغاز به کار رسمی مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل بیان کرد. گوترش در سخنرانی خود به تشریح یک دنیا از هم گسسته و ناآرام پرداخت که در خطر تقسیم شدن به دو قطب قدرت یعنی چین و آمریکا واقع شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که پس از گوترش آغاز به سخنرانی کرد، بیان کرد که آینده متعلق به دنیا گرایان نیست. وی ضمن بالیدن به قدرت ارتش آمریکا بار دیگر از متحدان خواست تا سهم عادلانه خود را در مورد فشار شدید دفاعی که آمریکا در گذشته متحمل شده، پرداخت نمایند.

اظهارات ترامپ بیانگر شکایت هایی است که وی بارها درباره بودجه دفاعی دیگر اعضای ناتو مطرح نموده است.

اما در مقابل استولتنبرگ به منافعی که آمریکا از این ائتلاف نظامی و سیاسی 70 ساله که نام کامل آن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است، اشاره نمود و گفت: قدرت یک کشور را می توان با اندازه اقتصادش و با تعداد سربازانش ارزیابی کرد اما این قدرت را همچنین می توان با تعداد دوستان ارزیابی کرد. ارتباطات ناتو باعث می گردد که آمریکا کشوری قوی تر و امن تر باشد.

بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو پس از انتها جنگ سرد کاهش یافت اما اعضای این ائتلاف پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 میلادی توافق کردند تا مجددا این بودجه را افزایش دهند. اعضای ناتو متعهد شدند تا سال 2024 دو درصد از میزان فراوری ناخالص داخلی کشورشان را در زمینه دفاعی هزینه نمایند.

استولتنبرگ گفت: متحدان ناتو از سال 2016 میلادی تا سال آینده در مجموع 100 میلیارد دلار به بودجه های دفاعی خود اضافه می نمایند.

وی اضافه کرد: به نظر من بسیاری از متحدان به ویژه آنهایی که در حال حاضر دو درصد یا درصد بیشتری از میزان فراوری ناخالص داخلی خود را صرف هزینه های دفاعی نموده اند، می خواهند شاهد سرعت بالاتر باشند اما با این حال تا کنون تغییر چشم گیری را مشاهده نموده ایم.

وی توضیح داد: ما می خواهیم حتی شاهد پیشرفت های سریع تر باشیم اما این یک تغییر لحظه ای است که رخ داده است.

اگر چه بسیاری از سخنرانان در مجمع عمومی سازمان ملل همکاری بین المللی را تحسین و از آن دفاع نموده اند اما بعضی دیگر که دونالد ترامپ نیز جز آنهاست بر استقلال ملی تاکید نموده و دنیای گرایی را تهدیدی برای استقلال و خودمختاری توصیف نموده اند.

اما دبیرکل ناتو گفت: هیچ تضادی میان استقلال ملی و نهادهای بین المللی قدرت وجود ندارد. در حقیقت من بر خلاف این اظهارات را باور دارم. ما برای حفاظت از استقلال و حاکمیت کشورهای مختلف و برای رسیدگی به چالش های مشترک به نهادهای بین المللی قدرتمند نیازمندیم.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 8796

به "دبیرکل ناتو: زمان های سخت بیانگر لزوم وجود نهادهای بین المللی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیرکل ناتو: زمان های سخت بیانگر لزوم وجود نهادهای بین المللی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید