در گفتگوی اختصاصی خبرنگاران؛ رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین: پیگیر بحث اشتغال ملی پوشان هستیم، موفقیت در جاکارتا فرصت های میزبانی را افزایش داد، در حق ورزشکاران ما اجحاف شد

به گزارش مجله سلو بلاگ، حمید علی صمیمی رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین در مصاحبه با خبرنگار گروه ورزشی خبرنگاران اعلام کرد: خوشحالم که ملی پوشان ما در بازی های پاراآسیایی جاکارتا موفق شدند بار ها پرچم کشورمان را به اهتزاز در آورند و دل مردم را شاد نمایند. جاکارتا یکی از بازی هایی بود که ماتوانستیم یکبار دیگر وضعیت مان را در سطح آسیا بسنجیم و آنالیز بر عملکرد ورزش جانبازان و معلولین داشته باشیم.

در گفتگوی اختصاصی خبرنگاران؛ رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین: پیگیر بحث اشتغال ملی پوشان هستیم، موفقیت در جاکارتا فرصت های میزبانی را افزایش داد، در حق ورزشکاران ما اجحاف شد

نباید در خواب این موفقیت ها بمانیم

او ادامه داد: در دوره های قبل برخی کشور ها در برخی رشته های پرمدال به ما نزدیک شده بودند و هنوز هم سعی دارند به ما نزدیک بشوند و حتی از نحوه بازی ملی پوشان ما الگوبرداری می نمایند در عین حال هم ما نباید در خواب این موفقیت ها بمانیم و باید سعی کنیم که صندلی ورزش جانبازان و معلولین ارتقا خود را حفظ کند.

با نگاه کیفیتی کاروان را به جاکارتا اعزام کردیم

صمیمی اضافه کرد: این دوره با وجود اینکه در 13 رشته ورزشی شرکت کردیم و در رشته بوچیا نگاه حمایتی داشتیم، اما توانستیم نسبت به ادوار قبلی بازی های پاراآسیایی ارتقا یک پله ای داشته باشیم و در مکان سوم قرار بگیریم. البته این دوره نگاه کیفیتی به کاروان اعزامی داشتیم و ورزشکارانی که از شانس مدال برخوردار بودند به رقابت ها اعزام کردیم چرا که ما نمی توانستیم با شک و تردید راهی بازی ها شویم و سعی کردیم در چارچوب ستاد عالی بازی ها کاروان را راهی کنیم تا موفقیت ما حتمی باشد.

در اواخر رقابت ها حتی به رتبه دومی هم نگاهی داشتیم

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین اعلام کرد: در ابتدای بازی ها نگاه مان حفظ صندلی دوره قبل و ارتقا آن بود، اما در اواخر رقابت ها حتی به رتبه دومی هم نگاهی داشتیم و می توان گفت: اگر شانس با ملی پوشان ما همراه بود و داوران تا این حد سختگیرانه برخورد نمی کردند می توانستیم با صندلی نایب قهرمانی به کار خودمان سرانجام دهیم.

ادغام کلاسبندی ها تطبیق علمی و پزشکی نداشت

صمیمی اعلام کرد: در رشته شنا شانس کسب مدال ما بیشتر بود، اما با امتیازی که در اختیار میزبان نهاده شد، کلاسبندی ها ادغام شد که البته این ادغام تطبیق علمی و پزشکی نداشت و ملی پوشان ما مجبور شدند در کلاس ها بالاتر خود با حریفان رقابت نمایند و، چون زمان فنی بر اساس ادغام کلاس ها تنظیم نشد تعداد مدال های ما کاهش پیدا کرد و برخی از ورزشکاران ما از کسب مدال بازماندند. البته ما در این زمینه اعتراض کردیم، اما متاسفانه قبول نکردند.

در حق ورزشکاران ما اجحاف شد

او اضافه کرد: یک ورزشکار سختی زیادی را برای رسیدن به موفقیت در بازی های پاراآسیایی تحمل می نماید، اما با اجحافی که در حق ورزشکاران ما صورت گرفت اکنون باید از نظر روحی و روانی روی آن ها کار کنیم تا برای پارالمپیک 2020 توکیو آماده شوند و از نظر شرایط روحی به حالت ایده آل خودشان برگردند.

رقابت های جهانی حکم دیدار تدارکاتی را داشت

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین ادامه داد: در این 7 ماه با برگزاری مرتب اردو ها و همچنین اعزام برخی تیم ها به رقابت های جهانی و کسب سهمیه به آمادگی هر چه بیشتر ملی پوشان یاری کردیم و همچینین رقابت های جهانی قبل از جاکارتا توانست حکم دیدار تدارکاتی را برای تیم های ملی ما داشته باشد تا ورزشکاران در رقابت بین المللی شناختی از نقاط ضعف و قوت خود پیدا نمایند.صمیمی توضیح داد: بر اساس برنامه کادر فنی اردو ها را به صورت متمرکز و غیر متمرکز برگزار کردیم و حتی در این فاصله رقابت های قهرمانی کشور برخی رشته ها نیز برگزار گردید تا بتوانیم وضعیت نهایی نفرات اعزامی هر تیم را بر حسب شانس حتمی مدال تعیین و نهایی کنیم.

جلسات آسیب شناسی تیم ها بعد از جاکارتا برگزار گردید

او اضافه کرد: بعد از بازی های پاراآسیایی جاکارتا رشته به رشته جلسات آسیب شناسی را برگزار کردیم و اکنون علاوه بر اینکه برای پارالمپیک 2020 اماده می شوینم نگاهی به بازی های پاراآسیایی 2022 داریم و به همین دلیل به دنبال آنالیز عملکرد تیم ها بودیم تا در رقابت های پیش رو نیز موفق باشیم.

کار بزرگی در بسکتبال با ویلچر صورت گرفت

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین اعلام کرد: در رشته بسکتبال با ویلچر مردان بعد از پارالمپیک ریو که در رتبه دهم جهان قرار داشتیم توانستیم با کسب عنوان چهارمی رقابت های جهانی آلمان در تابستان امسال و عنوان قهرمانی بازی های پاراآسیایی جاکارتا صندلی مان را ارتقا دهیم و با وجود امکانات محدود بسکتبال با ویلچر مردان توانست کار بزرگی را انجام دهد.

در بسکتبال با ویلچر قول کسب سکوی توکیو را می دهم

او توضیح داد: طبق قانون قرار بود چهار تیم برتر رقابت های جهانی آلمان سهمیه پارالمپیک 2020 توکیو را کسب نمایند، اما این قانون تغییر نموده و قرار است هر تیم به صورت منطقه ای در مسابقات کسب سهمیه شرکت نمایند البته ما پیگیر این هستیم که سهمیه به ایران داده گردد، اما اگر این اتفاق رخ ندهد هم ملی پوشان ما به طور حتم در مسابقات کسب سهمیه موفق به دریافت مجوز ورود به 2020 توکیو خواهند شد و در پارالمپیک به روی سکو خواهند رفت و اگر ویلچر و تجهیزات ما کامل گردد قول کسب سکوی توکیو را می دهم.

والیبال نشسته مردان به بلوغ نهایی رسیده است

صمیمی گفت: در حال حاضر والیبال نشسته مردان به بلوغ نهایی رسیده است و پشتوانه سازی خوبی برای این رشته اجرا شده و در بسکتبال نیز به دنبال بحث پشتوانه سازی هستیم. البته محرومیتی که برای بسکتبال با ویلچر رخ داد به تیم ما آسیب زد، اما امروز خوشبختانه تیم بسکتبال ما با قهرمانی در آسیا سطح انتظارات را افزایش داد و توانسته حدود 18 بازیکن به صورت لژیونر و حاضر در لیگ های اروپایی داشته باشد و از مدعیان کسب سکو در رقابت های پارالمپیک باشد.

بحث جوان سازی در والیبال نشسته انجام شد

او توضیح داد: بحث جوان سازی در والیبال نشسته انجام شد و حتی 3 ملی پوش جوان در بازی های پاراآسیایی برای تیم ایران به زمین رفتند و تصمیم داریم در سایر رشته ها نیز این کار انجام گردد تا جوانان ما در آارامش تجربه لازم را کسب نمایند و روند پشتوانه سازی در تیم ها ادامه یابد.

ورزش جانبازان و معلولین فوق ستاره هایی دارد که می تواند معرف حامیان مالی باشد

صمیمی درباره اینکه بعد از این موفقیت چه اندازه شرکت ها و نهاد ها اعلام آمادگی برای حمایت مالی کردند گفت: شاید فوتبال جذابیت زیادی داشته باشد و هواداران زیادی آن را دنبال نمایند، اما ورزش جانبازان و معلولین هم فوق ستاره هایی دارد که می توانند معرف حامیان مالی باشند و ما قول می دهیم که این حمایت دو طرفه باشد و ما در این زمینه با برخی نهاد ها در حال رایزنی هستیم تا از تیم های ما حمایت نمایند، اما هنوز به طور جدی اتفاقی رخ نداده است.

اساسنامه ای تهیه شد که به حقوق شهروندی جانبازان و معلولین در ورزش اهمیت ویژه ای داده است

او اعلام کرد: در این 7 ماه گذشته اساسنامه تهیه شد و مصوباتی در مجلس تصویب شد که به حقوق شهروندی جانبازان و معلولین در ورزش اهمیت ویژه ای داد. از سوی دیگر تفکیک کمیته ملی پارالمپیک از المپیک به ما یاری کرد تا از نظر اعتبارات وضعیت بهتری پیدا کینم.

مصوبه ای تحت عنوان حمایت از ورزش جانبازان و معلولین تصویب شده است

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ مصوبه ای را تحت عنوان حمایت از ورزش جانبازان و معلولین تصویب کردند و در شهریور ماه رئیس جمهور این مصوبه را ابلاغ کردند و تکلیف تخصصی برای حدود 21 دستگاه اجرایی تعیین نموده و کمیسیونی در این خصوص تشکیل شد که وزرات ورزش و جوانان عنوان رئیس آن و فدراسیون جانبازان و معلولین به عنوان دبیر این کمیسیون باید فعالیت نمایند. اگر این مصوبه عملیاتی گردد فضای ورزش همگانی برای جامعه جانبازان و معلولین ایجاد می گردد که اگر دستگاه ها پای کار بیایند فضای ورزشی مناسب برای این قشر از جامعه ایجاد می گردد.

با یاری وزارت ورزش شکوفایی خاصی در ورزش جانبازان و معلولین رخ می دهد

او ادامه داد: باید این باور را در قشر جانبازان و معلولین ایجاد کنیم که آن ها می توانند به سمت ورزش حرفه ای جذب شوند و برای جامعه موثر باشند و به هم نوع خودشان یاری نمایند. اگر وزارت ورزش و جوانان به ما یاری کند که بتوانیم شورای متناظر را در استان ها ایجاد کنیم شکوفایی خاصی در ورزش جانبازان و معلولین رخ می دهد.

8 استان ما دارای فضای ورزشی مخصوص جانبازان و معلولین هستند

صمیمی اضافه کرد: نشستی را در این زمینه با وزارت ورزش و جوانان داشتیم و خود وزارت اولین قدم را در این زمینه برداشته و وارد این فضا شده است که این موضوع می تواند روی سایر دستگاه های اجرایی موثر باشد. اکنون 8 استان ما دارای فضای ورزشی مخصوص جانبازان و معلولین هستند و ما به دنبال افزایش امکانات در سایر استان ها هستیم تا به وسیله اداره کل ورزش و جوانان امکان ورزشی را برای جانبازان و معلولین افزایش دهیم.

اگر سهم مان از مالیات را دریافت کنیم می توانیم ورزش را گسترش دهیم

او اعلام کرد: طبق ماده 94 برنامه ششم مقرر شده است که 27 صدم درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش اضافه نموده به ورزش های همگانی، روستایی، عشایری و به ویژه ورزش جانبازان و معلولین تغلق گیرد که اگر سهم ما از این محل تامین گردد می توانیم در سطح استان ها به صورت خیلی وسیع ورزش جانبازان و معلولین گسترش دهیم.

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین ادامه داد: در این ماه اولین جلسه شورای عالی را در وزارت ورزش و جوانان برگزار می کنیم تا مصوبات با سطوح مختلف دستگاه های اجرایی برسد و هیئت استان ها امکانات ورزشی خود را در اختیار جانبازان و معلولین قرار دهند.

به دنبال ابلاغیه ای از سوی وزیر کشور برای شورای شهرداران هستیم

او در ادامه اعلام کرد: اگر بتوانیم با وزیر کشور نیز جلسه ای را برگزار می کینم تا او هم ابلاغیه را تعیین کند و در شورای ورزشی استان های مختلف بتوانیم فضایی را برای ورزش جانبازان و معلولین مهیا کنیم و دستگاه های اجرایی در کنار ما قرار بگیرند و این هدف را عملیاتی کنیم و همچنین از وزیر کشور می خواهم ابلاغیه را به شورای عالی شهرداران بفرستند تا شهرداری ها فضای تفریحی خود را برای حضور جانبازان و معلولین ایجاد نمایند تا این قشر بتوانند از فضای بوستان ها شهر خود استفاده نمایند و شهردار باید به عنوان حقوق شهروندی برنامه ریزی را برای بهره گیری این قشر از جامعه از امکان ورزشی و تفریحی داشته باشد.

به وسیله وزارت ورزش و جوانان پیگیر بحث اشتغال ملی پوشان هستیم

صمیمی درباره بحث اشتغال ملی پوشان جانبازان و معلولین گفت: یک فردی که دارای معلولیت است باید هزینه زیادی را برای کار های شخصی خود بپردازد که با توجه به سطح درآمدی خانواده حمایت از این افراد از نظر مالی کار دشواری است. این قشر از جامعه احتیاج دارد در فضای کاری مشغول گردد البته مصوبه ای در این زمینه وجود داشت که فرزندان جانبازان و معلولین ورزشکار قهرمان بتوانند در جامعه مشغول به کار شوند، اما ما فکر می کنیم ابتدا خود این فرد احتیاج به شغل دارد به همین دلیل این مصوبه اصلاح شد و اکنون به وسیله وزارت ورزش و جوانان پیگیری اشتغال زایی و حضور این افراد در جامعه کاری هستیم و از نهاد های دولتی و خصوصی می خواهیم بک درصدی از سهمیه جذب خود را به افراد جانباز و معلول اختصاص دهند تا این افراد بتوانند درآمد زایی داشته باشند.

رمپ های رشته بوچیا در داخل کشور فراوری شده است

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین گفت: در مورد تجهیزات مورد احتیاج تیم های ملی از 9 ماه پیش مطالعاتی برای فراوری داخلی آن ها شروع شده است و به وسیله وزارت صنایع و دفاع و مراکز دانش بنیان تصمیم به فراوری داخلی نیزه، وزنه، دیسک، کلاب و رمپ مورد احتیاج در رشته بوچیا گرفتیم و در این زمینه با مهندسی معکوس کار را شروع کردیم. خوشبختانه در بحث فراوری رمپ رشته بوچیا توانستیم به فراوری ملی برسیم و اکنون تعدادی را در اختیار هیئت استان ها قرار دادیم که این موضوع می تواند از نظر هزینه به سود فدراسیون باشد چرا که هر برای خرید هر رمپ از خارج از ایران باید حدود 18 تا 19 میلیون تومان هزینه کنیم، اما با فراوری داخای این هزینه کمتر می گردد.

توانستیم تجهیزات دو و میدانی را فراوری کنیم

او اضافه کرد: وزنه و دیسک های مورد احتیاج در رشته دو و میدانی نیز به فراوری رسیده است و در بخش نیزه هم فراوری اجرا شده و اصلاحات لازم نیز انجام شده و قرار است تعدادی را در اختیار استان ها قرار دهیم تا بتوانیم تجهیزات را افزایش دهیم. در مورد ویلچر های مورد احتیاج در بسکتبال با ویلچر نیز با فراوری نماینده داخلی صحبت کردیم وقرار است مشابه نمونه ای که داریم فراوری نمایند و درصورتی که تائید گردد از این نظر مجهز خواهیم شد و این موضوع در دیگر رشته ها نیز در حال آنالیز و پیگیری است تا از فراوری داخلی و ملی هم بتوانیم حمایت کنیم.

به دنبال دریافت استاندارد های تجهیزات از فدراسیون جهانی هستیم

صمیمی توضیح داد: در کوشش هستیم که به وسیله فدراسیون جهانی فراوری تجهیزات ورزش جانبازان و معلولین استاندارد های لازم را بگیریم و به وسیله محاسبات علمی فراوریات داخلی را ارتقا و افزایش دهیم تا تجهیرات ما کامل گردد.

موفقیت در جاکارتا فرصت های میزبانی را افزایش داد

او اعلام کرد: پس از موفقیتی که در بازی های پاراآسیایی جاکارتا رخ داد فرصت ما برای دریافت میزبانی در رشته های مختلف افزایش پیدا کرد و اکنون توانستیم برای دومین بار میزبان رقابت های سوپر لیگ والیبال نشسته مردان باشیم و همچنین در نظر داریم در رشته وزنه برداری مردان و بسکتبال با ویلچر نیز میزبانی را بر عهده بگیریم.

میزبانی مسابقات می تواند یاریی برای کاهش هزینه ها باشد

صمیمی توضیح داد: در رشته فوتبال 7 نفره در انتهای آبان ماه امسال میزبان مسابقات آسیا و اقیانوسیه هستیم که این میزبانی هم می تواند به ما یاری زیادی کند و علاوه بر کاهش هزینه ها، مردم جهان را با فرهنگ و ورزش ایران آشنا می نماید.

در صورت احتیاج کادر فنی تیم ها برای پارالمپیک توکیو تغییر می نماید

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین درباره اینکه تغییر در کادر فنی تیم های ملی برای پارالمپیک 2020 توکیو ایجاد می گردد یا خیر گفت: جلسات آسیب شناسی برگزار گردیده است، اما آنالیز های دقیق تر از هفته آینده پیگیری می گردد و در صورت احتیاج در انجمن های ورزشی و کادر فنی تیم های ملی تغییراتی را ایجاد می کنیم تا در پارالمپیک 2020 توکیو و دیگر رقابت های جهانی موفق باشیم.

بیشتر بخوانید:

صمیمی: ورزش، سکویی برای توانمند سازی معلولین است/ به دنبال میزبانی مسابقات بین المللی در وزنه برداری هستیم

شهنازی: یک رکورد جدید در تاریخ پاراآسیایی به جا گذاشته شد/ کمیته بین المللی المپیک درباره قانون بازنشسته ها توجیه شد

رضایی: مستقل شدن کمیته ملی پارالمپیک امروز نمودش دیده می گردد

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 1551

به "در گفتگوی اختصاصی خبرنگاران؛ رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین: پیگیر بحث اشتغال ملی پوشان هستیم، موفقیت در جاکارتا فرصت های میزبانی را افزایش داد، در حق ورزشکاران ما اجحاف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در گفتگوی اختصاصی خبرنگاران؛ رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین: پیگیر بحث اشتغال ملی پوشان هستیم، موفقیت در جاکارتا فرصت های میزبانی را افزایش داد، در حق ورزشکاران ما اجحاف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید