سنندج و بندرعباس به جمع شهر های خلاق یونسکو پیوستند

به گزارش مجله سلو بلاگ، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران گفت: شهر های سنندج و بندرعباس در آنالیز های دوسالانه یونسکو به جمع شهر های خلاق جهانی پیوستند.

سنندج و بندرعباس به جمع شهر های خلاق یونسکو پیوستند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با بیان اینکه شهر های سنندج و بندرعباس در آنالیز های دوسالانه یونسکو به جمع شهر های خلاق جهانی پیوستند، گفت: پیوستن به شبکه شهر های خلاق، فرصتی تازه برای این شهر ها است تا از تجربه های جهانی استفاده نمایند و داشته های خود را به جهان بهتر معرفی نمایند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران اضافه نمود: یکی از وظایف مهم کمیسیون ملی یونسکو در همه کشور ها استفاده از همه ظرفیت های موجود در سازمان جهانی به نفع کشور خود و پیگیری منافع ملی است. یکی از پروژه هایی که چند سالی است که در یونسکو مورد استقبال قرار گرفته پیوستن به شبکه شهر های خلاق و یادگیرنده است و کشور هایی که پیروز می شوند پرونده های کاملی را در این رابطه ارائه نمایند و زیرساخت های خود را به حدی ارتقا دهند که به عنوان شهر خلاق جهانی شناخته شوند اندک بوده و این شهر ها می توانند داشته های خود را بهتر معرفی نمایند و با این اتفاق شاهد ارتقای رفت وآمد ها و رونق گردشگری و استفاده از تجربیات جهانی و انتقال تجربیات خود به دیگر کشور ها باشیم.

ایوبی تاکید نمود: در جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقاد هستیم که بسیاری از شهر های ما حرف های ناگفته بسیاری دارند و در بسیاری عرصه ها قابلیت جهانی شدن دارند از این رو در سال گذشته کوشش بسیار خوبی در کمیسیون ملی انجام شد و در اتفاقی خوب و ارزشمند، 4 شهر ایران به شبکه شهر های یادگیرنده پیوستند که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس کمیسیون ملی لوح این شهر ها اهدا و پلاک کوبی بعضی شهر های یادگیرنده انجام شد.

وی با بیان اینکه در 7 عرصه شهر های خلاق تعریف شده و ما تاکنون دوشهر خلاق داشتیم؛ شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک و شهر اصفهان شهر خلاق صنایع دستی اضافه نمود: سال گذشته در کمیسیون ملی با همکاری تحسین برانگیز وزارت کشور و سازمان دهیاری ها و شهرداری ها و جناب جمالی نژاد ریاست این سازمان از بین داوطلبان فراوان، پرونده 4 شهر آماده به یونسکو ارسال شد.

ایوبی توضیح داد: هر دو سال یک بار 4 پرونده از طرف کشور ها در یونسکو قابل طرح است و این پرونده ها با ویرایش نهایی کمیسیون با همکاری دستگاه های مختلف به واحد مربوطه در یونسکو ارسال می گردد. در مهلت مقرر این پرونده ها از سوی کارشناسان ما ارزیابی و نقایص آن ها رفع شد. 30 اکتبر نتیجه کار کمیته های کارشناسی اعلام شد و دو شهر سنندج و بندرعباس به جمع شهر های خلاق پیوستند.

وی مطرح کرد: 66 شهر در این ماراتن دوساله به شبکه شهر های خلاق پیوستند. شهر بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی از سوی یونسکو تایید شدند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران گفت: هر دو شهر شایسته و برازنده این نام هستند و خوشحالیم شهر هایی مورد توجه قرار دریافتد که کمتر دیده شده اند و سیاست ما توجه بیشتر به این مناطق است. خوشحالیم شهر سنندج که سرآمد موسیقی است شهر خلاق موسیقی شد و نغمه ها و آوا های کرد های عزیز ما با موضوع سنندج از این پس بهتر شنیده می گردد.

وی یادآور شد: از 246 شهری که امروز شهر خلاق هستند 4 شهر به ایران تعلق دارد و از همین امروز کارمان را برای دریافت دو سهمیه دیگر در دو سال آینده شروع می کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران مطرح کرد: در کمیسیون به زودی دو شورای راهبری نیز تشکیل می گردد؛ شورای شهر های خلاق و یادگیرنده. این شورا بر شهر های خلاق و یادگیرنده نظارت می نمایند تا شاهد ارتقای این شهر ها باشیم.

وی شرح داد: در دورانی هستیم که اهمیت شهر ها بیشتر و بیشتر می گردد و شهرداران گاه از روسای جمهور بعضی کشور ها معروف تر هستند.

به گفته ایوبی، در دورانی که جهان غرب با مفهوم شهر آشنا نبود و تمدن براساس قلعه ها بود ما در اینجا شهر های بزرگ و سازمان یافته داشتیم و امیدواریم در نظام اسلامی ایرانی صدای شهر های ما و زندگی شهری ما و تجربه های پیروز شهری ما به وسیله یونسکو به جهان برسد و ما نیز از تجربه پیروز کشور های دیگر استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: شهرداران و اعضای شورای شهر و مدیران شهری سنندج و بندرعباس توجه بسیاری داشتند و اگر این توجه نبود این مهم اتفاق نمی افتاد و مسئولیت مردم این شهر ها از این پس بیشتر خواهد شد.

شبکه شهر های خلاق یونسکو در سال 2004 و برای ترویج همکاری میان شهر هایی به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده نموده بودند. شهر هایی که این شبکه را تشکیل داده اند، برای رسیدن به هدف مشترکی با هم کار می نمایند: قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه های توسعه شان در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین المللی.

با پیوستن به این شبکه، شهر ها متعهد می شوند که فعالیت های مثبت شان را با هم به اشتراک بگذارند و میان بخش های خصوصی و عمومی و جامعه مدنی ایجاد همکاری نمایند.

همچنین شبکه شهر های خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق صنایع دستی، هنر های بوم، هنر های رسانه ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می دهد.

پیش از این نیز شهر های اصفهان و رشت به ترتیب در زمینه های صنایع دستی و غذا به عنوان شهر های خلاق جهان از سوی یونسکو انتخاب شدند.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 10254

به "سنندج و بندرعباس به جمع شهر های خلاق یونسکو پیوستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنندج و بندرعباس به جمع شهر های خلاق یونسکو پیوستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید