مارک زاکربرگ کنترل فیسبوک را از دست داده است؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، شکی نیست که کنترل انحصاری میلیون ها نفر و اطلاعات شخصی این افراد به واسطه جریان اخبار و اطلاعات آنلاین، یک تهدید روشن و انکار نشدنی برای دموکراسی است. این کنترلگری از سوی شبکه های اجتماعی به وضوح انجام می گردد و مدیریت فیسبوک بارها و بارها نشان داده است که نمی تواند اعتماد کاربران را به طور کامل در این زمینه جلب کند.

مارک زاکربرگ کنترل فیسبوک را از دست داده است؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، وقتی مارک زاکربرگ، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران فیسبوک، در ماه مه در پارلمان اروپا حاضر شد، از سوی برخی از اعضای پارلمان با این اتهام رو به رو شد که اختیار و کنترل اوضاع فیسبوک را از دست داده است. اما این پیغام هنوز به روشنی برای مارک زاکربرگ جا نیفتاده است.

سیاستمداران متعددی در سراسر دنیا از کوشش های ثابت فیسبوک برای عدم پاسخدهی روشن سود می برند. مدتهاست که لابی گری های سیاسی در شبکه های اجتماعی باب شده و شاید بر همین اساس است که با وجود حضور زاکربرگ در کنگره ایالات متحده و پارلمان اروپا پاسخ روشنی در خصوص عملکرد فیسبوک دریافت نشد.

برای مثال با وجود رسوایی کمبریج آنالیتیکا ، هنوز مشخص نیست که فیسبوک از چه زمانی ماجرا را می دانست و اساسا برای حل آن چه نموده است، به همان اندازه نامشخص است که میزان دخالتهای خارجی به وسیله فیس بوک در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده یا رفراندوم بریتانیا در حوزه برگزیت تا چه حد بوده است.

آیا انتشار تبلیغات هدفمند در فیسبوک هنوز برای انتخابات دموکراتیک خطرناک است؟

هیچ کس نمی داند، و این ناآگاهی عمدتا به دلیل مخالفتهای فیسبوک با حقایق روشن در خصوص تخلفات است. فیسبوک مدعی است که حفاظت از حریم خصوصی را ارتقا داده است. اما با توجه به این که موفق به انجام ممیزی جامع داخلی رسوایی کمبریج آنالیتیکا نشده است(همانطور که پارلمان اروپا درخواست نموده است)، نمی توان در مورد ادعای فیسبوک مطمئن بود.

اگر چه فیس بوک و بسیاری دیگر از غول های دیجیتال زیر ذره بین کمیسیون آنالیز رفتار اتحادیه اروپا درباره چگونگی انتشار سخنان نفرت پراکن قرار دارند اما این برای کنترل فیسبوک کافی نیست. علاوه بر این، برای تأیید مقررات جدید حفاظت از اطلاعات در اتحادیه اروپا، احتیاج به منابع فراوانی است، به طوری که شرکت های فناوری دیگر نتوانند مجازات های سوء استفاده از اطلاعات شخصی را دور بزنند.

در برابر این مشکل چه باید کرد؟

اروپا دارای یک دادستانی محکم و روند تحقیقاتی جدی است که می تواند شرکت های تکنولوژیک را برای حساب و کتاب احضار کند. در ایالات متحده، نیز رابرت مولر، مشاور ویژه دولت برای آنالیز دخالت روسیه در انتخابات سال 2016، دهها مجازات را برای غولهای رسانه ای در نظر دارد اما به نظر می رسد این تمهیدات چندان رضایت بخش نبوده اند.

در سطح اتحادیه اروپا، شورای اروپا در سال 2015 برای آنالیز مسائل سایبری تمهیداتی اندیشید اما باید برای مسئله افشاء اطلاعات کاربران نیز تکنیکی جدید اتخاذ گردد. با این حال، در بلندمدت، تنها یک راه مطمئن برای برطرف تهدیدهای فیسبوک و سایرشبکه های اجتماعی وجود دار: مشخص مقررات. اما به نظر می رسد همانطور که سیستم خود تنظیم حسابها توسط بانک ها برای جلوگیری از بحران مالی سال 2008 ناکام مانده است، قوانین در بخش فناوری نتوانسته است شرکتهایی مثل فیسبوک را کنترل نمایند.

تنظیم غولهای فناوری باید با قوانین رقابتی به روز شده برای کنترل انحصار اطلاعات شخصی شروع گردد. بر این اساس ما احتیاج به مقررات جدید برای اطمینان از پاسخگویی و شفافیت در پردازش الگوریتم داده ها توسط هر بازیگر این صحنه اعم از خصوصی یا عمومی داریم. مرز باریک اهمیت این است که این قوانین نباید تا حدی دست و پا گیر باشند که فعالیت ها را به طور کامل مختل نمایند.

نیویورک تایمز به تازگی اظهار داشت؛ فیسبوک برای محافظت از مدل کسب و کار خود بسیار ناامید شده است و آن را یک شرکت دیگر واگذار نموده است. بر این اساس شکی نیست که کنترل انحصاری اطلاعات میلیون ها نفر نیز در اختیار شرکتهای ثانویه و ثالث باشد. اما متاسفانه مدیریت فیسبوک هرگز در این زمینه توضیحی نداده است و شاید همین موضوع نیز گمانه ها را قوی تر کند که شاید اساسا مهار اوضاع فیسبوک از دست زاکربرگ خارج شده است.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: انتخاب
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 2019

به "مارک زاکربرگ کنترل فیسبوک را از دست داده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مارک زاکربرگ کنترل فیسبوک را از دست داده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید