محدودیت های جدید گوگل برای هوآوی رقم خورد

به گزارش مجله سلو بلاگ، به نظر می رسد جنگ تجاری چین و امریکا وارد دور تازه ای شده است، چرا که دونالد ترامپ به افزایش تعرفه گمرکی بسنده ننموده و بر شرکت های فناوری چینی فشارهایی مضاعف وارد نموده است. رئیس جمهوری امریکا در ادامه این فشارها و در تازه ترین فرمان خود، عرصه را بر برند چینی هوآوی تنگ تر کرد و با اعمال محدودیت هایی جدی تر علیه این کمپانی، عملاً هرگونه فعالیت هواوی در خاک امریکا ممنوع شد.

محدودیت های جدید گوگل برای هوآوی رقم خورد

بعضی شرکت های امریکایی ازجمله گوگل بلافاصله از این فرمان پیروی کردند و در این راستا از این پس گوشی های هوآوی به خدمات اصلی سیستم عامل اندروید گوگل ازجمله جی میل، یوتیوب، گوگل مپ و... دسترسی نخواهند داشت.

هوآوی در لیست سیاه امریکا

به دنبال فرمان ترامپ عملاً هرگونه همکاری بین شرکت مادر تخصصی گوگل(آلفابت) و هوآوی به محاق می رود و گوگل همه همکاری هایی که باید طی آن، سخت افزار، نرم افزار یا سرویس های فنی به این کمپانی چینی انتقال دهد را به طور کلی متوقف کرد. گوگل در قالب یک توئیت گفت که همکاری های تجاری خود را با هوآوی تعلیق می نماید. وقتی نام هوآوی به لیست مشخصی با نام Entity List وارد شده به این معناست که این کمپانی در یک لیست سیاه جا خوش نموده و دیگر نمی تواند بدون اجازه دولت امریکا از شرکت های فناوری امریکایی هیچ محصولی را خریداری کند. البته خدماتی که به صورت عمومی و به وسیله پروانه های متن باز در اختیار کاربران قرار می گیرد از این اقدام گوگل مستثنی هستند و همچنان هوآوی می تواند از آنها استفاده کند.

سخنگوی گوگل البته گفت، خدمات این کمپانی همچنان برای گوشی های موجود هوآوی ارائه خواهد شد و این محصولات از تصمیمات ترامپ تأثیر نمی گیرند. وی اضافه کرد: ما پیامدهای این موضوع را می دانیم ولی به دلیل فرمان ترامپ، گوشی های آینده هوآوی نمی توانند به آپدیت های اندروید، گوگل پلی و همچنین موتور جست و جوی کروم و اپلیکیشن های اصلی گوگل ازجمله جیمیل دسترسی داشته باشند و ازسوی دیگر آپدیت های امنیتی را نیز دریافت نمی نمایند پس بشدت در معرض خطر حمله های هکری قرار خواهند داشت. به گفته وی، دستیار صوتی گوگل نیز یکی دیگر از ویژگی های محبوب در دنیا است که گوشی های آینده هوآوی از آن محروم خواهند بود. درواقع گوشی های فعلی هوآوی، وصله های امنیتی و آپدیت های سرویس های مختلف گوگل را می توانند دریافت نمایند ولی وقتی گوگل نسخه بعدی اندروید را در سال جدید ارائه کند دیگر در دستگاه های هوآوی از آن خبری نخواهد بود و گوشی های آینده عملاً یوتیوب، گوگل مپ و... را نخواهند داشت.

کوالکوم علیه هوآوی

بعضی معتقدند با فرمان جدید ترامپ روزهایی سخت در انتظار هوآوی -این کمپانی بزرگ فناوری- که عنوان دومین فروشنده برتر تلفن همراه را در دنیا با خود یدک می کشد خواهد بود. در سه ماهه نخست سال 2019 میلادی بیش از 49درصد فروش هوآوی در خارج از چین و در بازارهای بین المللی صورت گرفته و به عنوان دومین کمپانی پرفروش تولیدنماینده تلفن همراه شناخته شد. در حالی که این شرکت برای صدرنشینی در سال 2020 و عقب زدن سامسونگ خیز برداشته بود اتفاقات جدید می تواند چالش های زیادی برای این شرکت ایجاد کند. ازآنجا که موتور جست و جوی گوگل، یوتیوب و... در چین مسدود است در این کشور نسخه ای از هوآوی به فروش می رسد که این اپ ها در آن دیده نمی گردد ولی بی شک در بازارهای بین المللی گوشی های هوآوی باید با یک سیستم عامل کامل عرضه گردد تا خریدار داشته باشد. موضوع وقتی پیچیده تر می گردد که بدانید علاوه بر گوگل، کمپانی های فعال در عرصه ساخت تراشه ازجمله کوالکوم، اینتل، Xilinx و همچنین Broadcom نیز به کارمندان خود اعلام نموده اند که دیگر به هوآوی هیچ محصولی را نخواهند فروخت.

راهکارهای این برند چینی

اما چرا امریکا تا این حد نسبت به کمپانی هوآوی حساس است؟ امریکا معتقد است کمپانی های چینی هوآوی و ZTE از تجهیزاتی بهره برده اند که براحتی می توانند برای دولت چین جاسوسی نمایند و اطلاعاتی را از شبکه اینترنت امریکا به سرقت ببرند. در سال 2018، آژانس های امنیتی امریکا نسبت به استفاده از تجهیزات هوآوی و ZTE در امریکا هشدار دادند و حالا دیگر سیاستمداران امریکایی هوآوی را به عنوان یک ارتش برای دولت چین می شناسند؛ اتهامی که هوآوی هربار آن را رد نموده و یادآور شده که این کمپانی هرگز به دولت چین اجازه نمی دهد در تجهیزات آن یک در پشتی برای شنود یا جمع آوری داده ها و اطلاعات کاربران امریکایی ایجاد کند.

سؤال دیگری که مطرح می گردد این است که این کمپانی چه راهکارهایی برای عبور از این بحران در پیش دارد؟ این شرکت بارها عنوان نموده که خود را برای روزهایی سخت تر آماده نموده و حتی اگر استفاده از سیستم های عامل اندروید یا ویندوز در گوشی های این کمپانی ممنوع گردد مطمئناً هوآوی یک سیستم عامل جدید ارائه خواهد داد هرچند بسیاری به این موضوع نیز نقد دارند و معتقدند که یک سیستم عامل بومی به مراتب ترسناک تر از نرم افزار گوگل است.

رن ژنگ فی یکی از مدیران هوآوی به یک روزنامه ژاپنی گفته است: این کمپانی خود را برای چنین روزهایی آماده نموده است. این کمپانی که سالانه 67میلیارد دلار قطعات مختلف را خریداری می نماید در صورت مواجهه با چنین مشکلاتی قطعات و اجزای مورد احتیاج را خودش تأمین می نماید. حالا دیگر بسیاری از کشورهای غربی علیه هوآوی متحد شده اند و معتقدند از اینترنت 5G برای نظارت بیشتر چین استفاده می گردد درحالی که هرگز اینگونه نیست. وی اضافه کرد: به هرحال هوآوی بشدت در کوشش است که اپ گالری و نرم افزارهای ویژه خود را راه اندازی کند تا با مسئله ای که ترامپ و گوگل برایش ایجاد نموده اند مقابله کند و سرنوشتش را در دست خود بگیرد. به هرحال وقتی گوگل گوشی های پیکسل را با قدرت راهی بازار نموده است احتمالاً در آینده می خواهد سهم بیشتری از بازار را به دست بگیرد و بهتر است هوآوی نیز به سوی استقلال بیشتر برود.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 5032

به "محدودیت های جدید گوگل برای هوآوی رقم خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محدودیت های جدید گوگل برای هوآوی رقم خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید