نخبه پروری به دلیل ضعف زیرساخت ها درست انجام نمی گردد

به گزارش مجله سلو بلاگ، تهران- خبرنگاران- رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: بعضی محدودیت ها به لحاظ ساختاری به این مرکز اجازه نمی دهد تا آنگونه که شایسته است، فعالیت های خود را در حوزه نخبگانی، شناسایی و پرورش استعدادها تقویت کند.

نخبه پروری به دلیل ضعف زیرساخت ها درست انجام نمی گردد

فاطمه مهاجرانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش خبرنگاران گفت: این مرکز تنها نهادی است که مسئولیت ایجاد تعاملات علمی و به ویژه اعزام دانش آموزان به رقابت های علمی را عهده دار است اما واقعیت این است که ضعف زیرساختی و تاخیر در تبدیل این مرکز به سازمان، روی تمامی فعالیت ها سایه انداخته است.

وی با اشاره به اینکه نبود اختیارات کافی به اندازه یک سازمان روی همه بخش های کاری این مرکز از جمله ارتباطات بین المللی تاثیرگذار است، توضیح داد: ایران ظرفیت این را دارد که با دارا بودن سابقه 50 ساله در زمینه شناسایی و پرورش نخبگان به قطب نخبه پروری منطقه تبدیل گردد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان یادآورشد: افرادی در این زمینه علاقه مند به فعالیت جدی هستند اما به دلیل نبود ساز و کارهای اجرایی عملا نمی توانند اقدامی انجام دهند.

مهاجرانی افزود: وقتی این مجموعه با ساختار یک مرکز اداره می گردد و تمامی کارهای آن باید با نظر وزارت آموزش و پرورش پیش رود و معاونت حقوقی مستقل ندارد، طبیعی است که با این حجم کار و مسائل، اهداف و فعالیت های این مرکز در اولویت وزارتخانه نباشد.

وی توضیح داد: تبدیل ساختار این مرکز به سازمان برای آن است که کارها با سرعت بیشتری انجام گردد، اتفاقی که تاکنون در این مرکز نیفتاده است، هر چند برنامه ها بر اساس اهداف ترسیم شده پیش می رود اما کاری کُند و پرزحمت است.

مهاجرانی درباره وضعیت تبدیل این مرکز به سازمان نیز گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده است و هم اکنون مراحل قانونی برای امضا و ابلاغ رئیس جمهوری را طی می نماید.

وی با بیان اینکه تبدیل این مرکز به سازمان باعث می گردد ردیف بودجه مستقل داشته باشیم و اعتبارات به طور مستقیم در اختیار ما قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بودجه این مرکز اکنون ذیل بودجه ستادی وزارت آموزش و پرورش دیده می گردد و تا زمانی که اساسنامه مرکز مبنی بر تبدیل شدن به سازمان استعدادهای درخشان که باشگاه هم زیر مجموعه آن است امضا و ابلاغ نگردد، ردیف مستقل سازمانی نداریم.

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال 1355 شکل گرفت و در آن موقع سه مرکز در تهران و دو مرکز در مشهد و کرمان داشت تا اینکه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان وابسته به آموزش و پرورش در ادامه فعالیت های خود در دی ماه 1389 با تصمیم شورای عالی اداری در هم ادغام شدند و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان تشکیل شد.

اما محمدرضا مخبر دزفولی دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی 18 مهرماه سال گذشته خاطرنشان کرد که در جلسه این شورا با ریاست رئیس جمهوری، اساسنامه نهایی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تصویب شده است.

وی گفت: اعضای شورا با تاکید به توانمندی و موفقیت دانشگاه ها و شرایط کنونی کشور در استفاده از ظرفیت علمی و شرایط دانشی مراکز تحقیقاتی، پیشنهادهایی ارائه دادند.

وی توضیح داد: نحوه شناسایی دانش آموزان با استعداد و پرورش و شکوفایی آنها از جمله مهم ترین موارد مورد توجه در اساسنامه جدید است.

علمی**1883**1485

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 4245

به "نخبه پروری به دلیل ضعف زیرساخت ها درست انجام نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخبه پروری به دلیل ضعف زیرساخت ها درست انجام نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید