نماینده ایران در سازمان ملل: اقدام اخیر آمریکا ضربه آخر به قطعنامه 2231 است

به گزارش مجله سلو بلاگ، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، تصمیم آمریکا برای سرانجام دادن به معافیت های هسته ای را ضربه آخر آمریکا در نقض قطعنامه 2231 و ادعای مشارکت واشنگتن در برجام را غلط دانست.

نماینده ایران در سازمان ملل: اقدام اخیر آمریکا ضربه آخر به قطعنامه 2231 است

به گزارش خبرنگاران، مجید تخت روانچی روز پنج شنبه در یادداشت توئیتری خود نوشت: 2 سال پیش، ترامپ به مشارکت آمریکا در برجام پایان داد. اکنون، در ادامه نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت، پمپئو با تحمیل جریمه برای اجرای حتی مفاد هسته ای قطعنامه، آخرین ضربه را وارد کرد.

وی اضافه کرد: این ادعا که آمریکا هنوز در برجام شرکت دارد نه تنها مضحک، بلکه غلط است.

پمپئو بامداد پنجشنبه در پیامی توئیتری نوشت: امروز به معافیت های تحریمی پروژه های مرتبط با برجام در ایران را پایان می دهم که در مدت 60 روز اجرایی خواهد شد. ادامه تشدید فعالیت های هسته ای ایران ایجاب می کند که این همکاری پایان یابد.

وی در یک پیام دیگر اضافه کرد: دانشمندان ایرانی باید انتخاب کند: یا خارج از حوزه اشاعه به صورت صلح آمیز کار نمایند یا با خطر تحریم روبرو می شوند.

آمریکا معافیت همکاری هسته ای با نیروگاه برق هسته ای بوشهر از تحریم را به مدت 90 روز تمدید می کند اما چند معافیت دیگر در خصوص همکاری صلح آمیز هسته ای شرکت های روس، چینی و اروپایی با ایران را تمدید نخواهد کرد.

از این رو، معافیت ها در خصوص همکاری ها برای بازطراحی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، تأمین اروانیوم غنی شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف شده رآکتور تحقیقاتی به خارج از ایران تمدید نمی شود.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در 20 ژوئیه 2015 قطعنامه ای را صرفا درباره برنامه هسته ای ایران به دنبال توافق ایران و گروه 5+1 با اجماع تصویب کرد.

در این قطعنامه تصریح شده است:

با تاکید بر اینکه دولت های عضو بر اساس ماده 25 منشور ملل متحد مکلف هستند تصمیمات شورای امنیت را پذیرفته و اجرا نمایند،

1 - برجام را تایید کرده، و با ابرام خواستار اجرای کامل آن بر اساس برنامه زمانی مندرج در برجام است؛

2 - از همه دولت های عضو، سازمان های منطقه ای و بین المللی می خواهد آن دسته اقداماتی که برای حمایت از اجرای برجام مناسب باشد را اتخاذ نمایند، از جمله با انجام اقداماتی که همسو با برنامه اجرایی برجام و این قطعنامه هستند، و نیز از طریق خودداری از اقداماتی که اجرای تعهدات وفق برجام را با مشکل روبرو می سازند....

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 17701

به "نماینده ایران در سازمان ملل: اقدام اخیر آمریکا ضربه آخر به قطعنامه 2231 است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده ایران در سازمان ملل: اقدام اخیر آمریکا ضربه آخر به قطعنامه 2231 است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید