نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، آکپارتی و رای دهندگان مردد

به گزارش مجله سلو بلاگ، رهبری می تواند پیروز میدانِ انتخابات شود که تمام رای دهندگان و هواداران مردد و دودل را به یقین روشن و قاطعانه برسند.

نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، آکپارتی و رای دهندگان مردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ستون نویس های روزنامه های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به گوشه نویس یاد می گردد٬ بخشی از فعالان رسانه ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می گذارد.

خبرنگاران تلاش می کند تا با انتخاب گزینه های قابل توجهی از نوشته های ستون نویس های ترکیه تصویری کوچک از تحولات سیاسی٬ فعالیت های رسانه ای و هدایت افکار عمومی این کشور را به دست دهد.

چرا نظرسنجی ها بی اعتبار شدند؟

احمد هاکان، روزنامه حریت

در دوره های پیشین انتخابات در ترکیه شرکت های بزرگ نظرسنجی و فعالیت های آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و بر تصمیمات احزاب سیاسی ترکیه و حتی برخی از دیدگاه های سیاسی جامعه ترکیه٬ تأثیر می گذاشتند، اما در این دوره شاهد آن هستیم که حاصل کار اغلب شرکت های نظرسنجی به تلی از زباله تبدیل شده و هیچ اعتباری ندارد.

دلیل آن چیست؟ چه شد که شرکت های نظرسنجی ترکیه به چنین حال و روزی افتادند؟

به عنوان نخستین دلیل باید به این موضوع اشاره کرد که در دوره های پیشین هم٬ برخی از اختلافات ارقام بین پیش بینی و نتایج واقعی انتخابات وجود داشت و این یک امر بسیار طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

وقتی که بین نتایج نظرسنجی ها و نتایج انتخابات بین تا یک تا دو درصد تفاوت وجود داشته باشد٬ کاملاً طبیعی محسوب می گردد، اما حالا شرایط به گونه ای است که بین نظرات واقعی و نظرات پیش بینی شده بین 10 تا 15 درصد اختلاف وجود دارد و قطعاً چنین چیزی برای هیچ حزبی قابل قبول نیست.

این شکست سنگین موجب آن شده که شرکت های نظرسنجی در ترکیه موقعیت خود را از دست بدهند و بعید نیست که آنان به حال روزی بیفتند که دیگر نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

دلیل دوم به برخورد برخی از صاحبان شرکت های نظرسنجی برمی گردد. یکی از صاحبان شرکت های نظرسنجی در ترکیه بعد از انتخابات 2018 در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی اعلام کرد: من قبل از انتخابات هم می دانستم آرای حزب عدالت و توسعه پایین می آید و چنین چیزی را در شرکت خود پیش بینی کرده بودم، اما از ترس واکنش اطرافیان و دوستان، این قضیه را برملا نکردم و اطلاعات را نزد خود نگه داشتم.

به عنوان آسیب و دلیل سوم باید به این موضوع اشاره کنیم که در هفته های اخیر شرکت های نظرسنجی٬ اصل بی طرفی را رعایت نکردند.

آن دسته از شرکت های نظرسنجی که به حزب عدالت و توسعه یا حزب حاکم نزدیک هستند و به سران این حزب وابسته شده اند٬ نتایج را دستکاری و کاری کردند که آرای مخالفین بیش از میزان واقعی نشان داده گردد.

از دیگر سو شرکت های نظرسنجی دیگری هم وجود دارند که خود را وابسته به گروه مخالف می دانند و آنان نیز اطلاعات خود را دستکاری کردند و لگدمال کردن اصل بی طرفی صاحبان شرکت های نظرسنجی٬ باعث شد که آنها بی اعتبار و آبرو شوند.

موازنه هسته ای و احتمال بروز جنگ بین پاکستان و هندوستان

سامی کوهن، روزنامه ملیت

مسئله کشمیر تاکنون باعث شده بارها بین پاکستان و هندوستان تنش روی دهد.

آنها 3 بار با هم جنگیده اند و چندین بار دچار تنش های مرزی پراکنده شده اند، اما تنش اخیر از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که این مهم ترین تنش نظامی بین این دو کشور صاحب قدرت هسته ای است.

فراموش نکنیم هندوستان و پاکستان هر دو از کشورهای مهم قدرت هسته ای به شمار می آیند و این مسئله می تواند رفته رفته این سوال را برجسته کند که آیا این موازنه هسته ای بین پاکستان و هندوستان به تداوم وضعیت موجود دامن می زند یا موجب بروز جنگ هسته ای بین این دو کشور همسایه می گردد؟

اگرچه احتمال ضعیفی برای بروز جنگ هسته ای بین پاکستان و هندوستان وجود دارد، اما در عین حال٬ بر زبان آمدن این عبارت و استفاده از آن در تهدیدات رسانه ای طرفین یک واقعیت دهشتناک است و باید به شکل جدی مورد بررسی قرار بگیرد.

باید در این مورد ابراز امیدواری و آرزو کنیم که جنگ هسته ای بین پاکستان و هندوستان روی ندهد و آن را در حد یک احتمال ضعیف قلمداد کنیم، اما باید این واقعیت سیاسی را بپذیریم که دستیابی هندوستان و پاکستان به تسلیحات هسته ای موجب آن شده که این دو قدرت٬ به گونه ای از موازنه قوا دست پیدا کنند و تلاش خاصی برای برهم زدن موازنه ندارند.

جالب است که قبلاً بین دو قدرت هسته ای دیگر یعنی آمریکا و روسیه٬ چنین چیزی روی داده است.

یعنی آنها نیز در بحران هایی نظیر کوبا و برلین به جایی رسیدند که احتمال بروز جنگ وجود داشت. اما مسئله مهمی به نام موازنه قدرت هسته ای٬ آنها را از جنگ و درگیری بازداشت. من بر اساس تجربیات چند دهه اخیر می گویم کشورهایی که به موازنه رسیدند باید دلیل بسیار محکمی برای آغاز جنگ در اختیار داشته باشند و در حال حاضر شواهد نشان می دهد که برخورداری از قدرت هسته ای در هر دو کشور٬ مانع از بروز جنگ بین آنها می گردد.

آکپارتی و رای دهندگان مردد

حسن اُزترک ، روزنامه ینی شفق

کمتر از یک ماه به زمان برگزاری انتخابات شهرداری های ترکیه زمان باقی مانده و احزاب سیاسی ترکیه باید بدانند که با چه نتایجی روبرو خواهند شد.

در روزهای اخیر همه ما به این نتیجه رسیدیم که بخش مهمی از هواداران و رای دهندگان وابسته به حزب عدالت و توسعه هنوز تصمیم قطعی خود را نگرفته اند و می توان آنها را رأی دهندگان مردد نامید.

این دسته از افراد بر نتایج انتخابات تاثیر جدی می گذارند. تجربه سال 2015 میلادی را از یاد نبرده ایم. در آن دوره٬ اختلاف نظر جدی بین اردوغان و داوود اوغلو در مورد تغییر نظام سیاسی ترکیه موجب آن شد که دولت داوود اوغلو در انتخابات شکست بخورد و نتواند به تنهایی دولت را تشکیل دهد.

این مسئله نشان داد که تردید و دودلی در هواداران یک حزب تا چه اندازه می تواند در ایستگاه های سرنوشت ساز٬ قدرت لازم را از آنها بگیرد. در انتخابات جاری هم شواهد نشان می دهد که شمار رای دهندگان مردد و دودل کم نیست.

واقعیت این است که رجب طیب اردوغان در مقام رهبر حزب٬ به همه نیازهای اقتصادی و اجتماعی مردم توجه دارد و علاوه بر آن٬ مسئله مهمی به نام بقای ترکیه را مطرح کرده و معتقد است که همه باید بر روی آن تامل کنند، اما این گونه به نظر می رسد که برخی از اعضای حزب عدالت و توسعه هنوز نتوانسته اند اهمیت مفهوم بقا را درک کنند.

ممکن است برخی ها بگویند رای یک طیف مردد و بدون تصمیم چه تاثیری بر نتایج انتخابات دارد؟ در پاسخ می گویم: آن رهبری می تواند پیروز میدانِ انتخابات گردد که تمام رای دهندگان و هواداران مردد و دودل را به یقین روشن و قاطعانه برسند. امیدوارم معنی روشن سخنانم را درک کرده باشید و باور کنید که اقناع هواداران حزب عدالت و توسعه و کشاندن آنها به پای صندوق های رأی تا چه اندازه مهم است.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 3178

به "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، آکپارتی و رای دهندگان مردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، آکپارتی و رای دهندگان مردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید