هیچ نقشه ای از ساختمان های مهم تهران نداریم

به گزارش مجله سلو بلاگ، در هنگام وقوع حادثه پلاسکو آتش نشانان به دنبال نقشه ای از ساختمان و تاسیسات آن می گشتند، اما چنین اطلاعاتی وجود نداشت. همین نبود اطلاعات سرعت امدادرسانی را کاهش دارد و بر ابعاد حادثه اضافه نمود.

هیچ نقشه ای از ساختمان های مهم تهران نداریم

متأسفانه تعداد زیادی از ساختمان های پایتخت دچار همین مشکل هستند و اگر حادثه ای در آنها رخ دهد نیروهای امدادگر نمی توانند سرعت عمل لازم را داشته باشند.

به گزارش خبرنگاران، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این باره می گوید: هیچ نقشه ای از ساختمان های مهم و حیاتی تهران نداریم تا در زمان بحران عملکرد خوبی داشته باشیم.

صفا صبوری دیلمی می افزاید: اواخر سال96 ساختمان برق حرارتی در خیابان ولیعصر آتش گرفت و ما برای اینکه بدانیم آتش سوزی را چگونه خاموش کنیم، مجبور شدیم چند نفر از مهندسان خود را وارد ساختمان کنیم زیرا هیچ چیزی به نام شناسنامه فنی در آن ساختمان وجود نداشت.

صبوری تأکید می نماید: در هنگام بحران نمی دانیم که برنامه کاری ما چه باید باشد. این در حالی است که به عنوان مثال در یک سینما در هر دو ساعت 500 نفر انسان حضور دارند.

او می گوید: یک بخش کار این است که بگوییم ساختمان های مسکونی شناسنامه فنی بگیرند اما سایر ساختمان ها مثل بیمارستان ها و مراکز دولتی و تفریحی تکلیفشان چیست؟ ضروری است دستگاه های مسئول ورود نموده و در یک همکاری چندجانبه برای ساختمان های دولتی هم فکری نمایند تا اگر فردا یک بحران رخ داد بدانیم چگونه آن بحران را حل کنیم.

صبوری بیان می نماید: اگر نسبت به ساختمان های دارای اهمیت بالا سختگیری کنیم، سایر مردم هم نسبت به داشتن شناسنامه فنی ساختمان های مسکونی حساس می شوند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران توضیح داد: اطلاعات ما از یک مرکز آموزش سربازی یا پادگان چیست که اگر روزی یک آتش سوزی رخ داد از محل لوله های آب اطلاع داشته باشیم؟

  • اخطار بوی دود

سازمان آتش نشانی نیز نگران وقوع حوادثی است که به دلیل مجهز نبود ساختمان ها و نبود نقشه مناسب خطرساز خواهند شد. مدیرعامل آتش نشانی شهرداری تهران می گوید: چند دهه پیش کمتر ساختمان بلندمرتبه وجود داشته اما هم اکنون نه تنها ارتفاع بلکه بر عمق ساختمان ها نیز اضافه شده است؛ اگر در این ساختمان ها تمهیدات لازم وجود نداشته باشد با آسیب های زیادی در مواقع بحران روبه رو خواهیم بود.

مهدی داوری تأکید می نماید: یکی از مسائل و آسیب هایی که تاکنون در آنالیز ها تعیین شده کشف دیرهنگام حریق است. این اتفاق در بافت های تجاری بیشتر نمود دارد اما در مراکز مسکونی نیز دیده می گردد. با هر کسی که در حادثه حضور داشته، صحبت کردیم دلیل فهمیدن آتش را بوی دود یا سر و صدا عنوان نموده اما کمتر کسی با صدای آژیر متوجه آتش سوزی شده است.

او می افزاید: برخی از مردم تهران در برج هایی زندگی می نمایند که ما به عنوان آتش نشان جرأت نداریم حتی یک شب در این ساختمان ها بخوابیم. شهروندان این ناایمنی را انتخاب ننموده اند بلکه عدم آگاهی از آن می تواند سبب گردد تا افراد در چنین شرایطی سکونت داشته باشند.

  • قوانین الزام آور

قانونگذاری مناسب و اجرای آن می تواند مشکل کمبود اطلاعات و ایمنی ساختمان ها را به تدریج حل نماید. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این باره می گوید: در شورای پنجم هم در کمیسیون شهرسازی و معماری، طرحی با عنوان الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه عملیاتی ایمن سازی ساختمان های ناایمن بلندمرتبه ارائه دادیم. در آنالیز های اولیه تعیین شد این لایحه اشکالات زیادی دارد. نخست آنکه محدود کردن این لایحه به ساحتمان های ناایمن بلندمرتبه درست نیست و ما بسیاری از ساختمان های دیگر را هم در شهر داریم که بلندمرتبه نیستند اما بزرگ مقیاس و پرخطر هستند.

محمد سالاری با اشاره به اینکه نخستین مرحله هشدارهای کنترلی، مرحله شناسایی و اولویت بندی است، توضیح می دهد: در این مرحله همه مستندات موجود از تعیینات ساختمان های موضوع این مصوبه اعم از گواهی خاتمه کار، نقشه های معماری، نقشه های سازه ای، نقشه پلان تخلیه اضطراری (با درج محل استقرار تجهیزات آتش نشانی ساختمان روی نقشه) و نوع معابر اطراف ساختمان بلندمرتبه و پرخطر بایستی در سامانه مزبور درج گردد. درصورت نبود این مستندات، اخطار عدم وجود در سامانه درج می گردد و به مالک اخطار الزام به تهیه نقشه های مزبور ابلاغ می گردد.

این عضو شورای شهر تأکید می نماید: بسیاری از ساختمان های نوسازی که اصول ایمن سازی و مقررات ملی ساختمانی را رعایت نموده اند و مجهز به سیستم های ایمنی قابلتوجهی هستند، می بینیم که در نظارت های دوره ای اینها از کار افتاده اند و ذینفعان از آنها استفاده نمی نمایند.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 6353

به "هیچ نقشه ای از ساختمان های مهم تهران نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ نقشه ای از ساختمان های مهم تهران نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید