چرا ترس از کرونا کشنده تر است؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: در شرایط بحرانی رسانه ها بیش از گذشته شفاف عمل نمایند و موارد ایمنی را به مردم معرفی و اطلاع رسانی نمایند تا ترس از بیماری از بین برود.

چرا ترس از کرونا کشنده تر است؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، زمانی که یک اتفاق مهمی در کشور رخ می دهد، دو عامل سبب شیوع شایعه می گردد، بی خبری و اهمیت موضوع؛ زمانی که اخبار کمتری نسبت به آن موضوع مهم منتشر شده درحالی که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می گردد، شایعه در این باره خودنمایی میکند و به مرور شاهد انتشار شایعاتی درباره موضوع مهم آن کشور خواهیم بود.

این روز ها که شاهد شیوع بیماری کرونا هستیم، اخبار مختلفی از رسانه ها اعم از رسانه های رسمی و غیر رسمی منتشر می گردد. در میان آنها، رسانه های معاند به واسطه تکنیک هایی به فریب مخاطب می پردازند و گاهی اوقات آنقدر به انتشار اخبار اغراق آمیز می پردازند که موضوع بیش از اندازه بزرگنمایی می گردد که همین بزرگنمایی و اغراق، سبب برهم خوردن امنیت روانی مخاطبان می گردد.

زمانی که امنیت روانی مخاطبان به خطر می افتد، استرس و نگرانی در میان شان بیشتر می گردد و همین امر را اگر در ویروس کرونا مثال بزنیم، به گفته پزشکان سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی مردم می گردد و در نهایت میزان ابتلا به کرونا را افزایش می دهد.

به همین بهانه با صدیقه ببران عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه به بحث و مصاحبه نشستیم تا بیشتر درباره این موضوع به واکاوی بپردازیم. آنچه از نظر می گذرانید، حاصل گفت و گوی ما با وی است.

بزرگترین اتفاقی که در عرصه امنیت ممکن است به وجود بیاید، از بین رفتن امنیت روانی است، به ویژه در شرایط بحران. به نظر شما رسانه ها در چنین شرایط باید چه کار هایی انجام دهند و در مقابل مردم چگونه از اطلاعات بهره مند شوند؟

ما در عصر رسانه زندگی می کنیم و مردم بیش از هر چیزی، متکی و وابسته به رسانه هستند؛ بنابراین رسانه به صورت مثبت یا منفی در زندگی مردم بسیار تأثیر می گذارد.

رسانه ها باید در زمان بحران به مدیریت بحران بپردازند و در این زمینه نقش بسیار مهمی را ایفا نمایند. البته رسانه ها هم پیش از بحران و پس از بحران نقش مهمی دارند که باید قائل به آن باشند. امروز ما در بحران بهداشتی قرار داریم و مهم ترین نکته ای که در بحث رسانه مطرح می گردد، این است که اگر همواره به دنبال سرعت بودند، امروز بیشتر به دنبال دقت باشند. یعنی امروز در این بحران بهداشتی، دقت بر سرعت ارجحیت دارد.

در فضای مجازی شاهد اطلاعاتی از بیماری کرونا هستیم که وقتی به اصل مقاله مراجعه می کنیم، متوجه می شویم که مطلب در خصوص چیز دیگری بود. یعنی هر کسی ترجمه ای از آن مقاله را با سلیقه خودش انجام می دهد و آن را در فضای مجازی نشر می دهد.

معتقدم رسانه ها باید منبع و مأخذ اصلی خبر، مراجع ذیربط و مسئولان باشد. برای مثال موارد مربوط به وزارت بهداشت، از وزارت صمت پرسیده نگردد. اگر این اتفاق بیفتد که مباحث مربوط به یک حوزه از حوزه دیگری پیگیری گردد، شاهد رواج اطلاعات اشتباهی خواهیم بود.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 13788

به "چرا ترس از کرونا کشنده تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ترس از کرونا کشنده تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید