چرا گوشی های پرچم دار مقرون به صرفه دیگر سروصدای زیادی ایجاد نمی نمایند؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، چند روز قبل گوشی میزو 16T معرفی گردید و سایت های تکنولوژی به عنوان یک خبر بسیار معمولی این موضوع را مطرح کردند. البته از آنجایی که گوشی های شرکت میزو (Meizu) خارج از چین چندان شناخته شده نیستند، سایت ها هم معمولا به صورت مفصل به گوشی های چنین شرکت هایی نمی پردازند. اما در این زمینه، بخش مهم تر قضیه این است که میزو 16T آنچنان هم پرچمدار مقرون به صرفه خاص و منحصر به فردی محسوب نمی گردد.

چرا گوشی های پرچم دار مقرون به صرفه دیگر سروصدای زیادی ایجاد نمی نمایند؟

سوالی که در اینجا مطرح می گردد این است که چه زمانی به چنین نقطه ای رسیدیم؟ چطور یک گوشی مجهز به اسنپ دراگون 855 و مقدار زیادی حافظه رم و با داشتن قیمت 300 دلاری، دیگر یک گوشی پر سروصدا محسوب نمی گردد؟

برای پاسخ به این سوال، باید به نخستین قاتل پرچمدار یا همان پرچمدار مقرون به صرفه یعنی وان پلاس وان نگاهی بیندازیم. این گوشی در آوریل 2014 عرضه شد و از جهاتی، در مقایسه با مهم ترین پرچمدار اندرویدی آن موقع یعنی گلکسی اس 5 از امکانات بهتری بهره می برد. این در حالی است که کاربران با پرداخت قیمت 299 دلاری برای خرید این گوشی، نصف قیمت گلکسی اس 5 را می پرداختند.

وان پلاس وان به هیچ عنوان یک پرچمدار همه جانبه نبود اما یک قاتل پرچمدار محسوب می شد. این یعنی از ویژگی های اصلی یک گوشی پرچمدار گران قیمت (مانند تراشه، حافظه رم و حافظه داخلی مشابه) بهره می برد ولی کاربران برای خرید آن قیمت بسیار پایین تری می پرداختند.

وان پلاس هم بعد از چند سال تصمیم گرفت دیگر از عبارت قاتل پرچمدار استفاده نکند و در عوض به افزایش پیوسته قیمت ها روی بیاورد. اما این مفهوم ماندگار شد و حالا اصطلاح قاتل پرچم دار یک مفهوم شناخته شده و مشهور در حوزه گوشی های هوشمند محسوب می گردد که روی هم رفته به پرچمداران مقرون به صرفه گفته می گردد.

همه گیری قاتلان پرچمدار

به غیر از میزو 16T، در چند ماه گذشته شاهد معرفی چندین گوشی مبتنی بر ویژگی های رده بالا با قیمت پایین بوده ایم. به عنوان مثال می توانیم به شیائومی می 9T پرو یا ردمی K20 پرو، Realme X2 Pro و ایسوس ذن فون 6 اشاره کنیم.

این گوشی ها وجوه مشترک زیادی دارند. تمام آن ها مجهز به اسنپ دراگون 855 یا 855 پلاس هستند، همچنین معمولا از نمایشگر AMOLED و حداقل 8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی بهره می برند و ظرفیت باتری آن ها معمولا حداقل 4000 میلی آمپر است. علاوه بر این می توانیم به بهره گیری از دوربین های دوگانه یا سه گانه اشاره کنیم. با وجود تمام این امکانات، قیمت آن ها بین 300 تا 500 دلار است. اگرچه وان پلاس 7T اندکی گران تر محسوب می گردد، ولی همچنان به عنوان یک پرچم دار مقرون به صرفه عالی از آن یاد می گردد.

در نگاه اول، می توانید ببینید که این گوشی ها در برابر پرچم دارانی که 2 تا 3 برابر قیمت آن ها به فروش می روند، حرف زیادی برای گفتن دارند. البته نمی توان گفت که گوشی های گران قیمتی مانند گلکسی نوت 10 پلاس یا هواوی میت 30 پرو در برابر این موارد از امکانات بیشتری بهره نمی برند. ولی برای بسیاری از کاربران، این قاتلان گوشی های پرچمدار امکانات بسیار جذابی به ارمغان می آورند.

این یک روند جدید در حوزه گوشی های هوشمند محسوب می گردد. بعضی شرکت ها در گذشته هم کوشش نموده اند گوشی های جذابی را با قیمت مناسبی به دست کاربران برسانند، ولی حالا روزبه روز رقابت در این زمینه شدیدتر می گردد و در نتیجه شاهد ارائه پرچمداران مقرون به صرفه بهتری هستیم. همین سال گذشته، پوکوفون F1 شیائومی مورد توجه گسترده ای نهاده شد ولی حالا بازار این دسته از گوشی ها آنقدر شلوغ شده که احتمالا شیائومی بی سروصدا توسعه نسل دوم گوشی مذکور را منتفی نموده یا به تعویق انداخته است.

انگیزه های شرکت ها برای عرضه پرچم داران مقرون به صرفه

وقتی که این گوشی ها ارزان و ارزان تر می شوند، شرکت ها برای ادامه دادن به چه انگیزه هایی متوسل می شوند؟ رقابت مهم ترین عامل محسوب می گردد و روزبه روز شرکت های بیشتری وارد بازار گوشی های هوشمند می شوند. بیشتر شرکت هایی که در زمینه ارائه پرچم داران مقرون به صرفه فعالیت می نمایند، 5 سال پیش وجود خارجی نداشتند یا حداقل نامی از آن ها شنیده نمی شد.

از دیگر انگیزه های شرکت های سازنده می توانیم کاهش سرعت رشد اشاره کنیم. گوشی های هوشمند دیگر به یک پدیده عادی بدل شده اند و با عرضه هر گوشی جدید، کاربران گجت قدیمی خود را کنار نمی گذارند. به دلیل تاثیرگذاری کمتر سروصداهای پیرامون گوشی های گران قیمت، بسیاری از کاربران متوجه شده اند که با پرداخت قیمت بسیار کمتر، می توانند گوشی های بسیار جذابی را خریداری نمایند.

علاوه بر این، باید به کاهش سرعت نوآوری ها هم اشاره کنیم. به همین خاطر، برندهایی مانند Realme صرفا با کپی برداری ویژگی های گوشی های شرکت های مهم مانند سامسونگ و هواوی، می توانند در این بازار حرف زیادی برای گفتن داشته باشند و تفاوت فاحشی بین گوشی های این برندها دیده نمی گردد.

این روند در نهایت به نفع کاربران است

فرایند ارزان شدن گوشی های همه فن حریف برای شرکت هایی که نمی توانند با این روند تطبیق پیدا نمایند، دردسرزا خواهد بود ولی در کل خبر خوبی برای کاربران است. این فرایند منجر به کاهش قیمت گوشی های باکیفیت می گردد ولی در عین حال تا حدی هیجان انگیز بودن آن ها را کاهش می دهد.

چشم انداز یک صنعت تلفن همراه خسته نماینده و نه چندان پویا، خبر خوبی محسوب نمی گردد. اما باید بگوییم که نوآوری هیچوقت ناپدید نمی گردد بلکه فقط کانون آن تغییر پیدا می نماید. در حال حاضر، شرکت های مختلف فعال در صنعت گوشی های هوشمند، مشغول توسعه فناوری هایی هستند تا محصولات آن ها در بین دیگر گجت ها بیشتر به چشم بیایند. به عنوان مثال می توانیم به سیستم رادار گوگل، گوشی های تاشو سامسونگ، دوربین های پیشرفته هواوی یا شارژ بسیار سریع اوپو اشاره کنیم. مطمئنا بعضی از این ایده ها با شکست روبرو می شوند ولی ایده های خوب در این اکوسیستم ماندگار هستند و در نهایت، تکنولوژی های مذکور آنقدر ارزان می شوند که عموم کاربران می توانند از آن ها بهره ببرند.

در همین حین، تا اطلاع ثانوی به صورت فزاینده شاهد ارائه گوشی های مقرون به صرفه مبتنی بر ویژگی های جذاب خواهیم بود.

خرید گوشی های ارزان قیمت باکیفیت بسیار راحت تر شده است

منبع: Android Authority

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 10077

به "چرا گوشی های پرچم دار مقرون به صرفه دیگر سروصدای زیادی ایجاد نمی نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گوشی های پرچم دار مقرون به صرفه دیگر سروصدای زیادی ایجاد نمی نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید