دستگاه تکثیر ژن توسط پژوهشگران دانشگاه شریف ساخته شد

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران :جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف پس از سه سال کوشش پیروز به ساخت دستگاه تکثیر ژن با قیمتی معادل یک دهم نمونه خارجی آن شدند.

دستگاه تکثیر ژن توسط پژوهشگران دانشگاه شریف ساخته شد

به گزارش دانشگاه صنعتی شریف، امیر شاملو استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف گفت: دستگاه تکثیر ژن (PCR) مبتنی بر قطره پایه در تمامی آزمایشگاه های زیستی، پاتولوژی، بیمارستان ها و کلینیک ها است که معمولاً به صورت روزانه کاربرد دارد و تاکنون از نمونه های خارجی این دستگاه استفاده شده است.

وی گفت: اخیراً چند نمونه داخلی با روش های سنتی و تجاری ساخته شده که به دلیل بالا بودن قیمت، تهیه آن برای آزمایشگاه ها سخت است بنابراین ما با هدف حفظ دقت و کاهش قیمت اقدام به ساخت دستگاه تکثیر ژن در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف کردیم.

استاد دانشگاه صنعتی شریف اعلام نمود: دستگاه ساخته شده در واقع دارای سیستمی متمایز از روش های سنتی و تجاری موجود در بازار است و با هزینه هایی بسیار کمتر قادر به انجام عملیات تکثیر ژن است.

شاملو اضافه نمود: این دستگاه تکثیر ژن دقت را با استفاده از نانو ذرات ها در همان حد نمونه های تجاری حفظ و سرعت را نیز فزایش داده است که این افزایش سرعت 30 تا 40 درصد نمونه های خارجی است. اما از لحاظ هزینه، قیمت یک دهم نمونه های مشابه تجاری است. بنابراین از این حیث برای آزمایشگاه ها بسیار کاربردی خواهد بود.

وی تاکید نمود: این پروژه در قالب چند انتها نامه کارشناسی ارشد و دکتری اجرا شده است. در حال حاضر کوشش می کنیم با همکاری دانشگاه دستگاه مذکور را تجاری سازی نموده و به بازار عرضه کنیم.

مسعود مددالهی دانش آموخته دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف نیز در این خصوص گفت: روش تکثیر فوق نسبت به دیگر روش ها مزایایی دارد که مهمترین آنها پیوسته بودن این روش و جلوگیری از آلودگی است.

وی مطرح کرد: دستگاه ساخته شده به وسیله کابل به رایانه متصل می گردد و قابلیت کنترل دماهای مختلف را دارد. در داخل دستگاه یک سیستم میکروفلوئیدی تعبیه شده است که توانایی تزریق ژن ها به صورت پیوسته را داراست و می توانیم از خروجی دستگاه ژن های تکثیر شده را تحویل گیریم.

این پژوهشگر تاکید نمود: در ساخت این دستگاه از یک روش جدید به منظور فراوری دستگاه های میکروفلویدیک استفاده شده که قابلیت تعمیم در تمامی دستگاه های دیگر ساخته شده توسط پژوهشگران در حوزه میکرو و نانو را داراست.

مددالهی گفت: مزیت این روش، فراوری دستگاه های میکروفلویدیک با قابلیت تحمل فشارهای بسیار بالا است. در این دستگاه برای اولین بار، اثر نوع خاصی از نانوذرات مورد آنالیز نهاده شد و نتایج آن با نتایج به دست آمده با دستگاه های تجاری مقایسه شده است.

وی اضافه نمود: نتایج حاکی از آن است که با استفاده از نانوذرات، دستگاه ساخته شده می تواند کارایی دستگاه های تجاری را با کاهش زمان فرآیند حاصل نماید. همچنین نشان داده شده است که نانوذرات می توانند تا 5 برابر (و حتی بیشتر) نتایج واکنش PCR را بهبود دهند. از دیگر مزایای سیستم های PCR جریان پیوسته بودن دستگاه ساخته شده هزینه ارزان تر، سیستم کنترلی ساده تر و تغییر سریع دما است.

طراحی و ساخت دستگاه تکثیر ژن (PCR) حاصل کوشش سه ساله امیر شاملو استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف به همراه منوچهر وثوقی رئیس پژوهشکده زیست فناوری و محیط زیست، مسعود مددالهی دانش آموخته دکتری دانشگاه شریف، عرفان قاضی میرسعید، علی آماده دانشجویان کارشناسی ارشد و مهدی دیزانی دانشجوی کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف اجرا شده است.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 3457

به "دستگاه تکثیر ژن توسط پژوهشگران دانشگاه شریف ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه تکثیر ژن توسط پژوهشگران دانشگاه شریف ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید