رکوردشکنی دختران ایرانی

به گزارش مجله سلو بلاگ، برای نخستین بار تعداد ورزشکاران زن ایرانی در المپیک دورقمی شده است.

رکوردشکنی دختران ایرانی

به گزارش ایرنا، با گذشت 6 دوره حضور المپیکی از 1996 آتلانتا تا 2016 ریودوژانیرو تعداد زنان ورزشکار راه یافته به بازی ها از یک به 9 نفر در ریو برزیل افزایش داشت و این بار خیز بلند ستارگان زن ورزش ایران با کسب 10 سهمیه 2020 توکیو نه تنها رکورد ریو بلکه رکورددار بیشترین کسب سهمیه از آتلانتا تا توکیو را به خود اختصاص داده اند.

زنان ورزشکار ایران در روز های اخیر با کسب دو سهمیه دیگر در بدمینتون و دوومیدانی به وسیله سهمیه یونیورسالیتی توانستند سهمیه ایران را در تاریخ ادوار المپیک افزایش دهند. در بدمینتون ثریا آقایی توانست سهمیه بگیرد و دهمین مسافر توکیو شود. آخرین سهمیه ای که بدمینتون گرفته بود به المپیک 2008 پکن باز می شود و برای نخستین بار در تاریخ این ورزش یک زن نماینده بدمنیتون ایران در توکیو خواهد بود.

فرزانه فصیحی، نخستین دونده زن ایرانی در مسابقات المپیک در ماده 100 متر پس از گذشت 57 سال به المپیک راه یافت و نهمین مسافر توکیو لقب گرفت. وی برنده مدال نقره در بخش تیمی رشته دو 4 در 400 متر امدادی داخل سالن آسیا در سال 2016 و بعلاوه برنده مدال برنز رشته دو 60 متر مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا در سال 2018 است.

پیش از این زنان ورزشکار برای المپیک توکیو در چهار رشته سهمیه کسب نموده بودند که نخستین سهمیه در بخش زنان متعلق به رشته تیراندازی بود و از سوی نجمه خدمتی در رشته تیراندازی کسب شد. آرمینا صادقیان، هانیه رستمیان، فاطمه کرم زاده و خدمتی بانوان المپیکی ایران در توکیو هستند. البته تیراندازی رکورد بیشترین کسب سهمیه در بخش زنان را تا به امروز به خود اختصاص داده است.

کاراته؛ دومین رشته ای بود که زنان کشورمان پیروز به دریافت سهمیه المپیک شدند و برای نخستین بار هم به المپیک 2020 راه یافتند. در این رشته نمایندگان ایران چهار سهمیه گرفته اند که 2 سهمیه به زنان اختصاص دارد. سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی.

قایقرانی؛ سومین رشته ای که اردیبهشت ماه توانست 2 سهمیه کسب کند. علی آقامیرزایی در فینال کایاک 1000 متر، و تیم ملی روئینگ ایران با ترکیب نازنین ملایی و بهمن نصیری. اما ماه گذشته نصیری قهرمان روئینگ تک نفره سنگین وزن آسیا با رفتاری جوانمردانه فرصت را در اختیار نازیین ملایی قرار داد و ملایی هفتمین مسافر توکیو شد.

تکواندو، چهارمین رشته که زنان پیش از این صحنه حضور در المپیک و کسب نخستین مدال را تجربه نموده اند. در این دوره در بخش زنان یک سهمیه از سوی ناهید کیانی در وزن منهای 57 کیلوگرم کسب شد.

از کاروان اعزامی ایران به المپیک تنها نجمه خدمتی بانوی تیرانداز برای دومین دوره متوالی در المپیک حضور می یابد.

المپیک 1996 و نخستین حضور زنان بعد از انقلاب

ایران تا به امروز در 17 دوره المپیک از 1948 لندن تا به امروز در توکیو حضور دارد که نخستین حضور زنان در تاریخ المپیک به 1964 توکیو باز می شود. در این المپیک زنان در 2 رشته دو و میدانی و ژیمناستیک حضور یافتند تا اینکه با آغاز بازی های آسیایی 1990 پکن و نخستین حضور زنان در رقابت های بین المللی پس از انقلاب، عرصه برای فعالیت بانوان ورزشکار بازتر شد و لیدا فریمان نخستین بانوی تیرانداز المپیکی کشور و نخستین زن تاریخ ورزش ایران لقب گرفته بود که پرچمداری کاروان ایران در المپیک 1996 آتلانتا را برعهده داشت و در رشته تفنگ 10 متر بادی توانست رنکینگ 47 را به دست بیاورد.

حضور ورزشکاران بانوی ایران هم در المپیک 2000 سیدنی تکرار شد و منیژه کاظمی در رشته تپانچه 10 متر بادی توانست راستا را برای حضور دیگر زنان این رشته ورزشی در المپیک هموار کند، طوری که در دوره بعد، نسیم حسن پور در 10متر تپانچه بادی توانست در المپیک 2004 یونان با حریفان مسابقه دهد و در بازی های المپیک 2008 پکن با حضور نجمه آبتین در تیر و کمان، هما حسینی در قایقرانی که پرچمدار کاروان ایران در این رقابت ها بود و سارا خوش جمال فکری در وزن منفی 49 تکواندو برای ورزش بانوان ایران کلید خورد.

آنچه در المپیک 2012 لندن به وقوع پیوست اینکه ایران بعد از چهار دوره حضور در المپیک 1996 آتلانتا تا 2008 پکن تنها چهار نماینده زن داشت که در المپیک لندن هشت سهمیه کسب شد. الهه احمدی و مه لقا جام عظیم در تیراندازی، ندا شهسواری تنیس روی میز، سوسن حاجی پور تکواندو، زهرا دهقان تیراندازی با کمان، سولماز عباسی و آرزو حکیمی قایقرانی و لیلا رجبی پرتاب وزنه.

در واقع المپیک لندن یکی از پیروز ترین دوره های المپیک برای زنان بود از این منظر که الهه احمدی، تیرانداز المپیکی ایران اولین ورزشکار زن ایرانی بود که شعله امید را در دل زنان ورزشکار روشن کرد و به مرحله فینال تیراندازی المپیک راه یافت تا در نهایت صندلی ششمی نهاده شد. اتفاقی که در تاریخ تیراندازی ایران بی سابقه بود.

اما زنان با انگیزه بیشتر این بار رکورد لندن را شکستند 9 سهمیه در 6 رشته برای المپیک ریو 2016 کسب کردند و در عین حال نخستین مدال المپیک زنان هم به وسیله کیمیا علیزاده تصاحب شد. حال زنان با انگیزه قوی تر از ریو این بار با 10 سهمیه در 6 رشته در توکیو حضور خواهند داشت، با این تفاوت که کاراته در نخستین حضور در المپیک سهمیه گرفت و بدمینتون پس از 13 سال با نماینده خانم به صحنه المپیک بازگشت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: فرارو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 33370

به "رکوردشکنی دختران ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکوردشکنی دختران ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید